Meelmotten leven van en leggen hun eitjes in meel, zemelen, havermout, enz.

Om te voorkomen dat je last krijgt van meelmotten moet je dit natuurlijk goed opbergen. Daarnaast houden ze niet van kou.

Ik denk dat het goed is als je ze nu laat verwijderen door een ongediertebestrijder. Die zal dan de keuken behandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles goed schoonmaken, meel dat is aangetast weggooien, en proviand altijd in goed afgesloten bakjes bewaren,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel meelmijten (Tyroglyphus Farinae) als schimmelmijten
zijn erg klein en daarom valt een aantasting pas op
als er al een zeer ernstige aantasting is.
De aangetaste producten hebben dan een witte stoffige bewegende bovenlaag.
Beide mijten worden maximaal een halve millimeter groot.
De mijten kunnen zich alleen ontwikkelen als de produkten
door vocht zijn aangetast of zich in een vochtige ruimte bevinden.
Zowel de meelmijt en de schimmelmijt hebben een veel
grotere menukaart dan hun naam doet vermoeden.
Ze tasten niet alleen meel of schimmels aan, maar ook graanprodukten,
diervoeder, gedroogd fruit, tabak, etc.
Zolang het maar door vocht is aangetast.
Met name ventileren zorgt ervoor dat de mijten niet tot ontwikkeling komen. Zorg ook dat de temperatuur in de opslagruimte niet boven de 18 gr. uitkomt.
Er zitten vaak eitjes van de mijten in o.a. meel en graan produkten.
Door de combinatie van vocht en warmte komen ze tot ontwikkeling, met het gevolg dat de voedings middelen onbruikbaar worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik berg alle droge spullen (zoals meel, suiker, koek etc) op in plastic, goed afsluitbare opbergcontainers. In de tropen was dit een must om ongedierte en beestjes zoals meelmot buiten mijn voorraad te houden. Terug in Nederland heb ik vastgehouden aan deze gewoonte.
Verder natuurlijk regelmatig alles goed schoonmaken in de keuken, kastjes en voorraadkasten.