Als je in een nieuwbouwwijk woont, kan het zijn, dat de wind net extra-veel zand en zo opwervelt. Of als er geploegd wordt in de buurt, dat merk ik altijd nogal (in de polder...)
Ik ben opgehouden met stof 'verplaatsen': ik neem altijd een vochtige lap, en ben dan altijd weer verbaasd hoeveel ik ophaal (ik ben absoluut geen miep poetsgraag, dus ik kan altijd goed zien waar ik gebleven ben).
Als er onverwacht toch bezoek komt, rag ik er supersnel met zo'n swifferveegding doorheen, voor het oog glanst alles dan in de tijd dat mijn bezoek van beneden via de gang bij mij is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

omdat er dan veel stofdeeltjes in de lucht zitten
een keer de kamer een grote schoonmaak beurt geven

Toegevoegd na 3 minuten:
een keer je matras uitkloppen
gordijnen wassen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stof komt overal. Er is ontzettend veel stof; vanuit de ruimte komt het met tonnen per dag binnen, en ook wegverkeer zorgt voor veel stof. Waar het windstil is kan het neerslaan, en ik verwacht dat het in jouw kamer niet hard waait. Daarom krijg je stof in je kamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je huis is waarschijnlijk te droog.
Wanneer je gaat stoffen, doe dit dan nat. Zo voorkom je dat het stof zich gaat verplaatsen. Goed stofzuigen en daarna dweilen. Als je dit wekelijks doet, zal het minder worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een meganisch ventilatiesysteem heb je er veel last van...het zuigt de lucht met stof van de kamer door het hele huis...vaak in nieuwbouw dus zeker als ze nog een het hijen zijn kun je de lol op en blijf je aan het stoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is zou dat naar buiten geblazen moeten worden i.p.v. naar binnen.
De mogelijkheid is misschien dat iemand een ventilatorafvoer op het systeem heeft aangesloten.
Denk bij aan een badkamerventilator of misschien wel een van een kwekerij. In geval van een eengezinswoning of badkamer ventilatortje of afzuifkap met motor op plek waar motorloze hoort te hangen ??
Hoe meer pluche dieren kussens stoffe gordijnen, wolle dekens etc etc je hebt in je kamer des te meer stofdeeltjes er in je kamer komen.
Een paar regeltjes kunne dat echter welminimaliseren maar je moet er wel wat voor doen.
Regelmatig luchten, dekens etc regelamtig uitkloppen (wekelijks) even nakijken of er een microfilter op je stofzuiger zit die misschien vervangen moet worden.
Afstoffen me een statische plumeau of doek en daarna lichtvochtig na wvrijven wekelijks) Door muntje o.i.d neer te leggen kun je meten hoeveel stof er in een bepaalde tijd valt.
Neem 2 x 7 muntjes en leg 7 dagen achter elkaar elke dag een muntje neer tot je na 7 dagen 7 muntjes hebt liggen (liefst op een plek waar je veel last hebt van stof en ze kunnen blijven liggen, voor de zekerheid kun je ook meteen monsters nemen.
Dan volg je bovenstaand (of een ander)schema van schoon maken zeg 3 weken.Dan pak je de tweede serie van 7 muntjes en doe je weer hetzelfde (wel dicht in de buurt van de eerste 7.
Voorzichtig til je muntje 1 op en plakt op die plek een plakbandje.
Dat doe je bij alle 13 anderen.Door nu de plakbandjes (met stofdeeltjes) tegen het licht te houden (of onder een microskoop deeltjes te tellen)kun je inzucht krijgen of je met het schoonmaak regime de hoeveelheid stof hebt kunnen terug brengen.
Kijk ook goed rond on de hoeken bij het plafond of alles goed dichtgekit is. Kijk of het plafond niet stuift want dat geeft ook veel stof. Op den duur verliest latex een deel van de kracht van het bindmiddel en komen nogal wat krijtdeeltkjes vrij wat erg veel op stof lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je veel zwarte dingen in huis staan?
Daar zie je heel snel stof op.

Misschien moet je eens flink gaan schoonmaken en tegelijkertijd alle deuren en ramen los zetten
Ik weet zeker dat het dan al een stuk beter is