Schimmel op de muur, slecht voor de gezondheid?

Ligt aan een lekkage tussen de spouwmuren en is niet 1-2-3 te verhelpen. Hoe schadelijk voor de gezondheid zijn die schimmels of sporen daarvan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hallo,

Schimmel op de muur kan inderdaad gevaarlijk zijn.
Op dokter.nl staat:
Zo’n 30% van de bevolking reageert allergisch op schimmels. De sporen van schimmels zijn daar de oorzaak van. Ook mensen met luchtwegaandoeningen kunnen last hebben van schimmels. Daarnaast kunnen andere allergische aandoeningen nadelig beïnvloed worden. Dit uit zich in bijvoorbeeld griepachtige symptomen, irritaties vande slijmvliezen en astma-aanvallen.

In bron 2 staat zelfs dat uit een promotieonderzoek aan de Universiteit van Gent blijkt dat sommige schimmels kankerverwekkende stoffen afgeven. (Niet alle schimmels dus!)

Ik zou dus zeker even gaan kijken of er misschien iets te doen is. Ligt natuurlijk ook aan welke kamer aangedaan is. Als het slaapkamer is zou ik overwegen of ik hier wel wil slapen... Succer ermee in ieder geval ;)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schimmel kan onschadelijk zijn, bijvoorbeeld een beetje schimmel in de voegen van je badkamer. Veel schimmel, vooral het type dat sporen vormt dat door de lucht kan gaan dwarrelen kan een probleem opleveren voor mensen met astma. Schimmel in een ventilatiesysteem is om die reden ook niet echt slim.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is dus inderdaad een verband tussen schimmel en ademhalingsaandoeningen:
http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=362
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u een goede of normale weerstand heeft, en in het verleden nog niet allergisch of overgevoelig reageerde op schimmels, zou ik me niet zoveel zorgen maken. Schimmels komen zeker in de herfst enorm heel veel voor in de buitenlucht. Het lichaam weet wel hoe het ermee om moet gaan. Als u een verminderde weerstand heeft, of al eerder allergisch of overgevoelig was, zou ik wel zo snel mogelijk actie ondernemen om de schimmel van de muur te verwijderen.