Hoe verwijdere ik witte vlekken (mogelijk kalkaanslag) van een bakstenen muurtje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is het geen kalk, maar salpeteruitbloeiing. Daar is speciaal spul voor van HG:
http://nl.hg.eu/products/show/id/94/witte__salpeter__uitslag_van_bakstenen_en_gevels_verwijderen

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zijn meerdere soorten uitbloei. Je schijnt het ook met suikerwater te kunnen verwijderen.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor jullie goede adviezen, ben met suikerwater begonnen en had al gelijk effect. Hartstikke schoon geworden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Suikerwater! Meteen geprobeerd en een fantastisch resultaat...Thnx

Andere antwoorden (2)

Is het een laagje dat erop zit dan kan je het inderdaad met HG eraf halen. Is het vooral de bovenkant en houdt het opeens op bij een laag stenen dan kan het ook vochtplekken zijn. Vaak zie je dat bij (nieuwbouw)huizen met schuine daken waarbij de dakgoot later is geplaatst waardoor de bovenste lagen stenen in het begin het dakwater opving. Deze plekken zijn hardnekkiger en kan je laten bewerken met verdund zoutzuur. Dit kan je echter beter door een gespecialiseerde gevelreiniger laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor jullie goede adviezen, ben met suikerwater begonnen en had al gelijk effect. Hartstikke schoon geworden!
Eens proberen met Antikal of Viakal, als het kalkaanslag is gaat die er zeker van weg.
Als dat niet helpt kan u ook eens proberen met bleekwater (Eau de Javel)
Stukken goedkoper dan al die HG producten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor jullie goede adviezen, ben met suikerwater begonnen en had al gelijk effect. Hartstikke schoon geworden!