Waarom zit er op een wasmachine een 50 graden mogelijkheid terwijl je die nooit gebruikt?

Op mijn wasmachine zit een knop waarmee ik de temperatuur kan instellen. Er staat ook 50 graden bij maar dat wordt toch nooit gebruikt? Waarom staat die er dan op?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Dit is een zogenaamde bio of eco stand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat jij iets niet gebruikt wil niet zeggen dat anderen hem ook niet gebruiken.
Een wasmachine is geen maatwerkproduct, maar wordt en masse geproduceerd. Als er een 50 graden knop op zit, dan ga ik er vanuit dat er onderzoek gedaan is en dat er door een groep mensen wel op 50 graden gewassen wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aangezien ik alles op 40 graden was, mogen daarom alle andere temperaturen er ook af?
En wat gedacht van al die verschillende toerentallen met centrifugeren, ik kies alleen max of niet, er ook maar af?
Het is voor de fabriekant een kleine moeite ze toe te voegen, het geeft de consument meer keuzevrijheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb wel eens wat op 50 graden gewassen. Normaal of 60 of 30, maar als 50 is net even wat zuiniger dan 60 dus heel soms als het wel kan doe ik op 50 graden wassen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wellicht om dezelfde reden als dat er ook 70 en 80 graden vermeld staat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het gaat om witte was is de 50 graden stand wel handig want hij is iets economischer dan 60 graden en heeft in mijn ervaring hetzelfde effect.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De laatste tijd wordt er veel reclame gemaakt voor het wassen op 30 graden als alternatief voor 40 graden. Met deze 'nieuwe' wasmiddelen zouden kleren op 30 graden ook voldoende schoon worden.

Je kan de 50 graden knop dan vergelijken als een iets milieuvriendelijker alternatief voor de 60 graden was.

Darnaast willen de fabrikanten van wasmachines een zo groot mogelijke regio met hun produkt kunnen bedienen. Dus zoveel mogelijk standardiseren van hun produktaanbod. Dan moet je wel alle mogelijke opties die de mensen in de verschillende landen willen gebruiken aanbieden. Wie weet wassen ze in italie of engeland wel alles op 50 graden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
OK, ik ga er even vanuit dat niemand die 50-graden-mogelijkheid gebruikt.

In dat geval is het een extra optie van de fabrikant: zij kiezen er dan voor om zoveel mogelijk opties te bieden. Ook onzinnige. Dat gebeurt wel vaker. Ook al gebruikt niemand het, dan nog kunnen ze hun product naar voren schuiven zo van "kijk eens wat hier allemaal mee kan!:.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan de temperatuur ook zelf instellen. Het begint bij 20 en loopt dan steeds met 10 graden op.

Alleen de sprong van 80 naar 95 is groter. Dat vind je niet gek? ;-)