Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik probeer mijn cv ketel bij te vullen vanuit de badkamer, hoe weet ik dat de druk 2 bar is?

Maar volgens internet moet ik de cv ketel uitzetten maar hoe weet ik dan dat ik de 2 bar bereikt heb?

9 maanden geleden
tinus1969
9 maanden geleden
Bij de cv ketel zelf hoort een drukmeter te zitten, en meestal ook een bijvul opening.
crispy
9 maanden geleden
Je moet alleen zorgen dat de verwarming niet aan staat, dat de brander uit is. Dan kan je nog steeds op de verwarming zien wat de druk is.
crispy
9 maanden geleden
Als je bijvult, doe je dat met een volledig met water gevulde slang. Die koppel je bij de verwarming aan, en ook bij de kraan. Dan draai je de kraan van de waterleiding een beetje open, je loopt naar de plek waar je de slang hebt aangekoppeld bij de verwarming, en dan draai je daar voorzichtig die kraan open. Die doe je weer dicht als de druk 2 bar is geworden. Dan loop je naar de waterkraan in je badkamer, doe die dicht, koppel daar de slang los (let op, er staat druk op dus het spuit er een beetje uit) en daarna koppel je de slang bij de verwarming los.
Vaughn
9 maanden geleden
Als je druk zonder reden gezakt is kan ook het expansievat(dat leuke gezellige rode tonnetje) defect zijn geraakt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat de ketel niet echt uit hoeft te staan, maar dat hij koud moet zijn - dus al een tijd niet mag hebben verwarmd, en misschien ook dat je al een tijd geen warm water hebt gebruikt.

De reden daarvoor is dat het een "schok" voor de ketel is als hij loeiheet is, en jij er dan opeens een plens koud water in laat stromen.

Je laat je ketel afkoelen door de thermostaat heel laag te zetten en dan een uur te wachten (of langer, als je het dan niet te koud krijgt). En al dit tijd geen warm water gebruiken.

Daarna kun je de ketel veilig bijvullen tot de gewenste druk.
(Lees meer...)
9 maanden geleden
Als je een manometer in de badkamer hebt kun je het zelf bekijken.
Gezien jouw vraag staat de meter bij de cv en de bijvulnippel in de badkamer.
Dan kun je het beste een hulpje inschakelen die het in de gaten houdt.
Die 2 bar komt trouwens niet zo nauw, als het maar meer is dan 1 bar en niet meer dan 3.
(Lees meer...)
9 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing