Was de lucht vorige winter droger dan afgelopen winter?

Vorige winter (2022-2023) was de luchtvochtigheid in huis vaak veel te laag. We hadeen een luchtbevochtiger nodig om boven de 40% te komen.

Afgelopen winter (2023-2024) bleef de luchtvochtigheid in huis zonder luchtbevochtiger op 45% of hoger.

Nu is ook ons kookgedrag veranderd. We zetten de afzuigkap nu alleen nog aan als dat nodig is. Kook ik bijvoorbeeld eieren, dan blijft de afzuigkap uit.

Ik vraag me nu dus af wat de oorzaak is van de hogere luchtvochtigheid in huis: was de buitenlucht minder droog dan vorig jaar, of maakt ons nieuwe afzuiggedrag zo'n groot verschil?

een maand geleden
TurfGraver
een maand geleden
Deze winter was zeer nat, met gemiddeld 310 mm neerslag tegen 204 mm normaal.
Zal vast ook invloed hebben.

Antwoorden (1)

Binnenshuis voel en meet je relatieve vochtigheid, maar die wordt in belangrijke mate bepaald door de hoeveelheid vocht in de onverwarmde buitenlucht. De absolute vochtigheid, vast te stellen als de waarde van het dauwpunt.

Als ik op open-meteo.com de grafiek van de daggemiddelden van het dauwpunt voor De Bilt in de periode december 2022 – februari 2023 in preview bekijk, zie ik een periode met ruim 5 graden C en geflankeerd door perioden met duidelijk lagere waarden.
In dezelfde grafische weergave van diezelfde drie wintermaanden van de afgelopen winter ligt de lijn gemiddeld vaker en langer om en nabij de 5 graden C en met minder vaak lage dauwpunten.
Uitgaande van de aanname dat je binnenshuis naar dezelfde binnentemperatuur verwarmt, leidt een hoger dauwpunt van de lucht buiten tot een iets minder droge verwarmde binnenlucht.

Ik vermoed dat de lucht dus gemiddeld vaker van zichzelf al voldoende vocht heeft bevat (hogere absolute vochtigheid), hetgeen je zelf al vermoedde.
Daarnaast zal de andere omgang met je afzuigkap inderdaad ook van invloed zijn geweest.
Om de genoemde grafieken te bewerken en samen leesbaar in één plaatje te tonen mis ik vaardigheden en ervaring. Ik denk dat jij daar veel beter in bent!
Desgewenst kun je dan ook dezelfde grafieken oproepen van een wat langere periode dan 3 maanden.
.
Alsnog een combinatie van de twee grafieken toegevoegd.
Bovenste grafiek is winter 2023, daaronder winter 2024 (d.w.z. dec'23 - feb'24).
Toegevoegd op 25 maart 2024 08:32: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
een maand geleden
Cryofiel
een maand geleden
Top analyse, bedankt!