Hoe kan ik kleine zwarte vliegjes bestrijden in mijn huis?

Sinds ik verhuisd ben heb ik in mijn nieuwe huis een hoop kleine zwarte vliegjes, deze komen niet op het eten af, vandaar dat ik denk dat het geen fruitvliegjes zijn. Op internet staat de mogelijkheid dat het rouwvliegjes zijn, inmiddels hebben we het aantal vliegjes al geprobeerd te verminderen door de planten water te geven met kaneelwater maar ook dit helpt niet. Heeft iemand ideeën wat kan helpen?

Picture for question
3 maanden geleden
4.5K
Rieneke1
3 maanden geleden
Heb je de planten eerst goed laten opdrogen? Hier hielp het wel, maar moest de behandeling wel herhalen. Anders zijn er dacht ik nog aaltjes te koop.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Bij mij hielp kaneelwater ook niet, aaltjes wel.

Antwoorden (2)

Zoek de bron/de plek waar ze broeden ! En ruim die op.

Veelal is dat stilstaand water ergens in, of onder het huis. Soms kan ook een overleden dier in de kruipruimte, of tussen de spouwmuur de oorzaak zijn.
Rieneke1
3 maanden geleden
Jij denkt aan rioolvliegjes? Die herken ik daar zo niet in, die zijn meer driehoekig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
Ik betwijfel inderdaad ook of het rioolvliegjes zijn, maar dat maakt niet uit: overlast van vliegjes bestrijdt je bij de bron: Stilstaand water, of rottend fruit of vlees. Anders kom je er niet vanaf.
Rieneke1
3 maanden geleden
Bij rouwvliegjes zit de bron in de aarde van je kamerplanten. Maar je hebt gelijk dat je overlast bij de bron moet bestrijden.
Als het rouwvliegjes zijn zoals je vermoedt, dan zie je ze opvliegen als je je planten water geeft. De kaneelmethode kan werken, maar moet vaak wel herhaald worden. Ook kan je aaltjes kopen als biologische bestrijding.

https://www.aaltjesonline.nl/rouwvliegjes-bestrijden/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI9uffkInGgwMVDJaDBx1ZfQLCEAAYASAAEgLQ2vD_BwE
Excuus, dit is de juiste link: https://www.aaltjesonline.nl/rouwvliegjes-bestrijden/
Toegevoegd op 6 januari 2024 09:16: tekst
Rieneke1
3 maanden geleden
Antoni
3 maanden geleden
@Rieneke, voor het bruikbaar weergeven van de link is alle tekst vanaf het vraagteken overbodig. https://www.aaltjesonline.nl/rouwvliegjes-bestrijden/ werkt dus prima.
Rieneke1
3 maanden geleden
@Antoni, bedankt!