Ik heb wel eens een dekbed in de wasmachine gedaan. Resultaat was een propperig dekbed. De vulling was helemaal gaan klonteren. Zaak is het dan, om het dekbed daarna goed op te schudden.

Heb wel een de tip gehoord, dat je dit klonteren kunt voorkomen, door het dekbed in de droger te doen, samen met een aantal tennisballen. Het rondslingeren van de tennisballen, tijdens het drogen, houdt de vulling dan luchtig. Echter als je geen wasdroger hebt, houdt het natuurlijk op.

Risico bij wassen is wel dat het dekbed krimpt of minder dik wordt en dus minder warm.
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Alpha has done it again!

Andere antwoorden (6)

Op 30 graden en dan het fijne wasprogramma, maar kan ook op het wol wasprogramma, zou het niet hoger doen heb mijne keer op 40 graden gedaan en toen kwam hij er niet meer hetzelfde uit als dat hij erin ging, wat al is gezegd heel knutterig en kleiner
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een lage temperatuur 30 of 40 graden met een beetje fijnwasmiddel. hou je wel aan het aantal kilo wat in de wasmachine kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was mijn dekbedden altijd in de wasmachine.
De mijne zijn met dons gevuld.
Deze ben je genoodzaakt om te drogen in een droger met zoals boven als tip in het antwoord van Alpha........een paar tennisballen! Na het drogen goed opschudden.
Soms lijkt het direct niet helemaal goed te zijn maar na een paar dagen is het weer goed vol en los.
Als je dit niet met tennisballen doet, blijven alle donsveertjes aan elkaar plakken.

Een synthetisch dekbed kun je gewoon laten drogen en daarna even flink opschudden.

Ik was ze op 40 graden. Met een vloeibaar wasmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De donsveertjes zijn een beetje vettig. Dat verdwijnt als je ze gaat wassen. Met het gevolg dat je dekbed achteruit gaat in kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was mijn donzen dekbed ook gewoon in de wasmachine, op dertig graden.
Daarna in de droger, inderdaad met tennisballen anders krijg je klonten.
Ik gebruik een vloeibaar fijnwasmiddel daarvoor.
Overigens kun je een wollen dekbed niet in de machine wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze net weer schoon in de kast liggen, tot het weer kouder wordt. Ik heb dekbedden van holle fasers, synthetisch dus. Ik doe ze gewoon in de wasmachine als het zonnig weer is. Doe ze op 40 graden. Als ze schoon zijn gewassen, zet ik twee tuinstoelen met de rug naar elkaar toe met wat afstand ertussen en spreid dan het dekbed eroverheen. Je kunt erop wachten tot ze droog zijn in het warme zonnetje en weer net zo luchtig.

Toegevoegd na 7 minuten:
Vroeger had ik donzen dekbedden en die liet ik altijd stomen. Ik had toen lits-jumeaux maat en die pastte niet eens in mijn wasmachine. Nu heb ik alleen eenpersoons
dekbedden en geen tochtgat als je je omdraait en je man houdt het omhooomdat zijn schouder nu eenmaal hoger ligt. :)

Toegevoegd na 8 minuten:
correctie;omhoog omdat
amc