Waarvoor worden deze kristallen staafjes gebruikt?

set van 12 stuks, ik vermoed voor bestek gebruik? ( waar je je mes op kan leggen )
Kristal
Of wellicht zijn het servethouders?

Picture for question
een jaar geleden
2.4K
Pieterke
een jaar geleden
Dat zijn messenleggers.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Deftig of niet, nog in gebruik of niet zoals gesuggereerd, wij gebruiken ze nog dagelijks. En zijn echt niet de enigen. Hele generaties zitten met het bord op schoot bij de TV en dan heb je er niets aan...

Antwoorden (2)

Dat zijn kristallen messenleggers.
Daar leg je op een deftig gedekte tafel het snijgedeelte van je mes op en de tanden van je vork.
Maar wij deden het thuis vroeger niet helemaal goed, als ik de aardige uitleg in de tweede bron volg. Alleen het mes leg je erop, dat van de vork werkt ook niet echt, want die glijdt er inderdaad toch af.
een jaar geleden
Dit zijn messenleggers. Messenleggers hebben een functie: het uiteinde van het mes laat je hierop steunen opdat het tafellaken niet vuil kan worden.
De messenlegger behoort rechtsboven van het bord te liggen, met het snijvlak van het mes naar het bord gericht.
De messenlegger mag niet links lvan het bord liggen (waar de vork ligt).
De messenlegger is in onbruik geraakt rond 1970.
Bron: Culinaire encyclopedie.
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@SentWierda, 'in onbruik geraakt rond 1970'? Dat vind ik nogal vroeg; ik zou rond 1980 of 1985 hebben verwacht. Wel een duimpje omhoog voor (de rest van) je antwoord!
SentWierda
een jaar geleden
@Antoni. In 1974 meldt de Culinaire encyclopedie: "De messelegger wordt tegenwoordig weinig meer gebruikt."
Vandaar mijn vermelding: rond 1970.: