Mijn wasmachine pompt wel af, maar centrifugeert niet meer. Wat kan er aan de hand zijn?

De machine draait gewoon zijn wasprogramma en pompt ook af. Ik krijg hem alleen met geen mogelijkheid meer aan het centrifugeren. Het knopenfilter is leeg. Is er dan iets mis met de elektronica of kan er een andere oorzaak zijn?

Toegevoegd na 18 uur:
Het mysterie is opgelost: onze wasmachine (Bauknecht type Stuttgart) heeft een dubbel deurslot waarvan er een zorgt voor de sluiting tijdens het normale wassen, en een voor de extra sluiting tijdens het centrifugeren. Als het ene sensortje stuk is, kan de centrifuge niet meer gaan werken maar draait het wasprogramma nog wel gewoon.

Inmiddels is het deurslot vervangen en staat hij weer lekker te stampen!

Dank u voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
draait de trommel wel rond tijdens het was programma
nav inekes antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, alles werkt, alleen het centrifugeren niet. Ook na een reset. Ik houd het nu eventjes op versleten koolborstels, heb gelukkig een mannetje gevonden die vandaag nog (door 30 cm. sneeuw op kerstavond ;-) wil komen kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja dat dacht ik ook. Ik ben benieuwd of het mannetje er nog iets mee kan.

Antwoorden (5)

Ik vrees inderdaad met de electronica. Maar controleer nog even goed of hij wel gewoon wast. De drijfriem kan er ook af zijn. Hij maakt dan gewone wasgeluiden, en pompt, maar centrifugeert niet.
Een drijfriem opzetten is voor een monteur zo gepiept. En ook nog wel te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, vervelend als-ie het niet doet, is dat zeg.

Maak je aan de onderkant voor, het filter wel eens schoon? Dat kan knap vollopen in de loop der jaren. Voorzichtig met kijken, want er komt flink wat water uit. Even een schaaltje eronder houden.

Of hier nog wat mogelijkheden:
http://www.onderdeelexpress.nl/Wasmachine-centrifugeert-niet.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eerst eens of de trommel wel gewoon draait.
Zoja,dan is de v riem in orde.
Het kan zijn dat de koolborstels van de motor versleten zijn.
Daar zou je je het eerst naar moeten kijken.
Vaak meegemaakt,als de koolborstels bijna op ,de machine wel wast,maar niet centrifugeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien een verdwaalde beugel uit een BH in afvoer/filter?[was ook bij mij] filter zit aan de onderkant voor zet eerst de stroom eraf zodat je ook aan de binnenkant kan voelen of er iets zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve een geknikte afvoerslang of verstopt filter kunt u ook denken aan een verkeerd ingesteld programma.
Probeer een ander programma met centrifugeren.

Voor alles geldt: Veiligheid voor alles.

Bedenk dat er nog spanning op diverse elektronica staat
ook al is de stekker uit de wandcontactdoos.
Dat komt door de condensator.

Indien u een combischakelaar gebruikt (die de wasautomaat OF de wasdroger van stroom voorziet),
kunt u proberen om de wasautomaat zonder deze schakelaar te gebruiken.

Maakt u ons nog deelgenoot van de oorzaak en oplossing?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn toevoeging bij de vraag!