Hoe krijg ik vieze lucht (oksels) uit overhemd?

Hoe krijg ik vieze lucht (oksels) uit overhemd? Waar dit normaal direct in de was wordt gedaan heb ik een overhemd een week ergens gehangen om te luchten, zonder resultaat. Vervolgens helpt zelfs wassen niet, het blijft onfris ruiken onder de oksels (overhemd, colbert, dikke winterjas+veel bewegen). Wat kan ik hieraan doen om dit toch weer 'fris' te krijgen?

2 jaar geleden
2.6K
Pieterke
2 jaar geleden
Heb je het overhemd al een nacht laten weken in een emmer water met een flinke scheut azijn? Daarna was je het met het normale wasprogramma.
MrBart
2 jaar geleden
Nee nog niet geprobeerd. Gaat azijn niet zuur ruiken? En nogal logisch qua verzorging. Het gaat eerder om laag op laag op laag; in de zomer heb ik het soms minder warm dan van de vroege kou de warme auto in, weer de kou in, de winkel in etc.
Pieterke
2 jaar geleden
@MrBart: Het overhemd kan een beetje naar azijn ruiken maar als je het dan weer een poosje buiten hangt is de lucht er als het goed is weer uit.

Het beste antwoord

Melkzuurbacteriën zijn de boosdoeners van die vieze luchtjes. Zij zorgen ervoor dat er zweetgeur ontstaat als gevolg van transpiratie. Was je kledij dus zo snel mogelijk. Op die manier vermijd je hardnekkige zweetlucht in je kleding. Laat je het een tijdje in de wasmand liggen? Dan geef je de bacteriën alle tijd om hun werk te doen. Bovendien wordt het dan ook moeilijker om de bijhorende zweetvlekken te verwijderen.
Oplossingen:

Soda
Laat je kleding minstens een uurtje weken in sodawater. Op die manier volstaat één wasbeurt om je geurtjes eruit te krijgen. Met gekleurde was moet je wel oppassen, want soda kan de kleur aantasten. Laat je bonte was daarom niet te lang trekken. Witte was mag makkelijk een nachtje weken. Let ook op de materialen. Wol en zijde mag je nooit met soda behandelen.

Azijn
Ook azijn kan helpen tegen zweetgeurtjes in kleding. Laat je kledingstuk een nacht in een emmer (keuken)azijn weken. Het is belangrijk dat je kledij doordrenkt is met azijn. Daarna even wassen.

Vriezer
Wist je dat je ook je vriezer kunt gebruiken om zweetgeur uit je kleding te krijgen? Stop je kleren in een plastic tasje en vries ze in. Daar hebben die stinkbacteriën niet van terug.

Hitte
In plaats van kou kun je het ook met hitte proberen. Was de kleren en behandel je nog licht vochtige shirt met een stoomstrijkijzer. Goed strijken in de oksels en flink stomen. Heb je geen stoomstrijkijzer of geen zin in strijken? Hang die zweetkleding dan op in de badkamer terwijl jij een hete douche neemt. Je kunt je kleding ook naar een stomerij brengen, maar dit is uiteraard goedkoper.

Extra tip om gele vlekken te vermijden: laat je deodorant volledig opdrogen voor je je kleding aantrekt. Zo voorkom je gele vlekken onder de oksels. Spot je toch nog gele vlekken? Smeer de oksels van je T-shirt of bloesje in met groene zeep en laat een hele nacht inwerken. Steek het vervolgens in de wasmachine met de rest van je was.