Hoe kan ik hardnekkige kalkaanslag verwijderen van doucheschermen?

Hallo,

Wat een miserie! Ik probeer kalkresten van een douchescherm te krijgen, tot nu toe zonder succes. Ik heb al bakingsoda geprobeerd, azijn, citroenen, apart, een combinatie... NIETS helpt! Hebben jullie misschien een idee? Een goed middeltje dat jullie kopen ofzo? Het gaat over een douche in huis dat we verhuren, het is zo een drie jaar niet gepoetst vrees ik. HELP!!!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Wat zeer goed helpt -zonder reclame te maken/belangen- is Antikal spray (even googlen voor prijzen!). Een soort schuimspray dat verwijdert en enige tijd beschermt. Kleine tien minuten laten inwerken en krijg je bijna alles mee weg.
3 jaar geleden
Voor het echt hardnekkige gebruik ik zelf WC eend. Dit zie je al vrijwel direct belletje maken (kalk + zuur --> o.a. gasvorming).
Niet te lang laten intrekken, desnoods 2x keer doen bij twijfel. Werkt ook voor kranen e.d. Ook daar niet te lang laten intrekken, kan de chroomlaag beschadigen als je het te lang doet (dit weet ik uit ervaring).
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis, in theorie is alles te beredeneren, de reclames spiegelen ons wonderen voor, maar ga maar eens werken in de praktijk. Glazen douchecabines in verwaarloosde huizen zijn zelfs met de professionele middelen als Sanidur niet meer schoon te krijgen. En dat is vele malen sterker geconcentreerd dan wc eend. Huurders moeten hun huis in oorspronkelijke staat opleveren, als iets onherstelbaar beschadigd is, moeten ze dat betalen.
Dan wordt er over het algemeen een professioneel schoonmaakbedrijf ingehuurd en die kosten worden doorberekend aan de huurder.
Maar als jij het beter kan dan de professionals, kun je misschien YanaDeePee de helpende hand bieden?
Je hebt zelf het antwoord al gegeven: NIETS helpt. Helaas ook de schoonmaakmiddelen niet. Drie jaar kalkaanslag kun je alleen maar verwijderen door het glas met een zachte doek flink te poetsen met Cif, de glazen wand vantevoren inspuiten met Antikal.
Wat je ook kunt proberen is heel voorzichtig te krabben met een verfkrabber. Maar niet met de punten, want glas krast makkelijk! En je wilt ook geen krassen op het glas. De beste oplossing is de glazen wand weghalen. Vervangen door een nieuwe, te betalen uit de borg of een douchegordijn plaatsen.
Is makkelijker vervangbaar.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Dit is pertinent niet waar. Wellicht dat het er andere redenen zijn, maar kalk kan je zeker oplossen. Anders zouden geologen zuur niet als indicator voor marmer gebruiken. Marmer bestaat immers al duizenden jaren. Kalk + zuur is een hele simpele chemische reactie. Kalkaanslag kan je nog steeds op die manier verwijderen, al moet je wel voorzichtig zijn. Beter wat te kort het zuur er op laten zitten en het meerdere keren doen, dan andere zaken aantasten omdat het er te lang op zit (het glas zal niet beschadigen, maar wellicht voegen en kitranden wel). Ook kan je het niet zomaar vanuit de borg halen. Daar zijn voorwaarden voor en dit zal je in elk specifiek contract moeten nakijken. Alles bij elkaar opgeteld zal het (tijdtechnisch) wellicht goedkoper zijn om inderdaad te vervangen, maar die conclusie komt vanuit een andere overweging dan dat het niet schoon te maken is.