Wat zijn de extra stroomkosten van het in en uitschakelen van een tweede vrieskist?

Beetje rare vraag misschien. Maar we hebben een grote vrieskist. Af en toe past het er niet allemaal goed in. Nu in het najaar met alle ingevroren bonen, etc. Of als ik grote goedkope bestellingen via internet doe. Nu wou ik een extra tweedehands diepvries erbij kopen voor de keren dat het niet past. En vroeg me af of het elke keer weer opnieuw aanzetten en uitzetten wanneer de diepvries weer leeg is wenselijk is? Kost dat niet extra veel stroom bijvoorbeeld? En is het goed voor de diepvries zelf?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Als de diepvries voor langer tijd leeg is, is het aan te bevelen om de stekker uit het stopcontact te trekken, dus helemaal uit zetten.
3 jaar geleden
De diepvries zelf kan in en uit geschakeld worden, dat is geen probleem. Het kost wel extra stroom om hem opnieuw in te vriezen. Een vriezer staat normaal maar eens in een bepaalde tijd aan, hij brengt de temperatuur op bijvoorbeeld -22 en gaat vervolgens uit, als de temperatuur vervolgens 2 graden is gezakt schakelt hij weer in. Als je hem op temperatuur wil brengen moet hij eerst een paar uur constant aan om op -22 te komen.
Een standaard vriezer zal ongeveer 120 watt gebruiken. Na 6 uur op volledig vermogen gedraaid te hebben kost dat je dus 720 watt uur. 1000 watt is ongeveer €0.22, het kost dus bijna niks.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling: Oude (tweedehands) vriezers zijn bericht veel minder efficiënt dan nieuwere. het loont al snel om een nieuw te kopen ivm bespaarde stroom.