Hoe verwijder ik een vlek uit mijn kalkhoudend natuursteen vensterbank?

Witte, kalkhoudende, natuursteen vensterbank in nieuwbouwhuis. Er heeft een plantje gestaan; een organische vlek dus. Helemaal ingetrokken.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Kalkhoudend natuursteen (vooral marmer) is erg poreus en zacht en geeft gemakkelijk vlekken die IN de steen trekken.
Maak een pasta van zuiveringszout (Natriumbicarbonaat) en water. Bedek dit met plasticfolie, plak de randen vast, zodat het op zijn plaats blijft en wacht 24 uur totdat het mengsel de verkleuring “uittrekt”. Veeg de pasta voorzichtig de volgende dag weg met een warme, vochtige doek. Koop bij een natuursteen zaak een speciaal onderhoudsmiddel voor marmer. Dits trekt o.a. in de poreuze steen en behoedt het zo iets meer voor vlekken in de toekomst. Gebruik NOOIT de standaard schoonmaakmiddelen; alleen echte groenen zeep kan een regelmatig onderhoud geven.
Aanhoudende vlekken op lichtgekleurd marmer kunnen worden behandeld met waterstofperoxide, maar deze methode mag niet worden gebruikt op donkerder marmer.