Hoe krijg ik zwarte vlekken uit mijn natuurzeem?

Mijn zeem is vies geworden van de zwarte rubber van de kozijnen van de ramen wie weet hoe ik dat eruit krijg??

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aleppozeep, Marseille zeep, azijn....met lauw water in een emmer.
Echt weken (paar uur) in een emmer.

Antwoorden (2)

Probeer het eens met een sopje van groene zeep, daarna goed uitspoelen.
Ook een poosje laten weken in karnemelk schijnt te kunnen helpen. Ook daarna natuurlijk goed uitspoelen.
Je kunt eventueel ook een beetje spiritus een de groene zeep toevoegen.
4 jaar geleden
Zwarte rubber kan een beetje verweren en geeft zo een dun poederlaagje op de rubber. Eerst proberen met een sterk sopje van afwasmiddel. Als dat niet helemaal lukt kan je proberen de droge zeemlap in wasbenzine te leggen (pas op met vuur), uitwringen en heel goed buiten laten drogen, daarna in de wasmachine op 40 graden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Het wordt meestal afgeraden om een natuurzeem in de wasmachine te doen. Hij kan dan nl. keihard worden en daardoor onbruikbaar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Pieterke
Alternatief:
Hoe kan je een zeemvel wassen? Wil je een vervuild zeemvel wassen, gebruik dan een sopje van zachte zeep en een scheut brandspiritus. Was een vuile zeem nooit in een sopje met soda. Zeemleer is gelooid met traan en soda lost die traan op. Uitspoelen doe je best met lauw water. Daarna ophangen. Droog de zeem nooit in de zon of bij de verwarming.
https://www.tantekaat.be/tip/zeemvel-wassen/
Pieterke
4 jaar geleden
@elder161. Bedankt.