Hoe vaak moet je een wc schoonmaken?

Is er een algemeen advies hoe vaak je een wc moet schoonmaken? Is dat elke dag even snel met een wc reiniger of om de zoveel dagen heel grondig?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Elke dag! Gatver...nooit schoonmaken???...Ik heb ziekte van Crohn en ben erg gesteld op schoon toilet...o.k je moet niet elke dag met bleek reinigen maar wel regelmatig en elke dag met groene zeep sopje even eroverheen....

Antwoorden (3)

het toilet één keer per week een grondige beurt te geven. Daarbij maak je niet alleen de wc-bril en de binnenkant van de pot schoon, maar krijgen ook de buitenkant, de deurklink, spoelknop en wastafel een sopje. Tussendoor kun je dan twee keer per week de kleinere taken bijhouden, zoals het schoonmaken van de bril of de deurklink. Daarbij geven ze ook de logische regel: hoe meer mensen in huis, hoe vaker een schoonmaakbeurt verstandig is. Nu klinkt dit misschien alsof zo’n schoonmaakbeurt veel tijd kost. Maar juist door het regelmatig even te doen, wordt de wc nooit echt vies en ben je dus sneller klaar.
5 jaar geleden
Je MOET je wc niet schoonmaken.
Wil je dat de wc er fris uitziet en/of fris ruikt?
Doe het zo vaak als je wilt.
Is het voor de hygiene?
Doe het liever niet.
1. Bacterien die in de wc terecht komt zaten even tevoren nog in je darmen en deden daar nuttig werk. Zonder die bacterien zou je niet overleven.
2. Als je 99% van de bacterien doodt, houd je de sterkste 1% over, en ben je dus resistente bacterien aan het kweken.
3. Als je met zoveel mogelijk bacterien in aanraking komt zal je immuunsysteem daar adequaat op reageren. De schadelijke doden, de nuttige opnemen in je persoonlijke ecosysteem.
Alleen in geval van problematisch ontlasting (salmonella, geelzucht, etc) de wc terstond en grondig reinigen. Maar dan moet je wel deskundig advies krijgen over hoe je dat veilig moet doen. Voor het oog schoon stelt dan niets voor.
5 jaar geleden
In de professionele schoonmaak gaat men ervan uit dat een toilet na gemiddeld 25 keer gebruikt te zijn schoon gemaakt moet worden. Met een gemiddeld gezin zou dat ongeveer om de dag zijn