hoe zou je papieren het beste kunnen ordenen?

Papieren komen er steeds meer bij. Je moet ze bewaren voor de belastingen, kwijtscheldingen betaalde nota's , papieren die je verplicht moet bewaren en de papieren die je houdt terwijl ze na twee jaar weg mogen. Welke mogen weg? daarbij komt nog studiemateriaal van jezelf en de kinderen
papieren papieren wie heeft adviezen of tips hoe die te ordenen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

je kan ze scannen en op de computer bewaren. Dan kan je ze ook gemakkelijk opzoeken op woorden etc. Maar je kan het ook ouderwets in plastic mapjes doen en op de mapjes een etiket met daarop wat erin zit: belasting 2011 bijv. Tankbonnetjes: 2010

de mappen kun je in ordners doen en deze bijv op alfabet. A t/m J en K t/m Z ofzo.

en je kan een map doen met recent: dus van 2012. en een map: nog te betalen.... je kan het zo uitgebreid maken als je wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor. je kunt ook best voor weinig scanners kopen. ook handscanners zijn erg handig. je kopieert eigenlijk. De ene scanner heeft ook zo een klepje waar je je boek of papier tussen doet. ( net als een copieer apparaat) of een handscan. dan ga je met je scanner heel rustig van boven naar beneden tot je je afbeelding op je pc ziet verschijnen. dan opslaan als: ( maak je een mapje op de pc) en zo kan je de mapjes weer in andere mappen doen. Als je het nog niet snapt leg ik het wel per mail uit. je mag me altijd mailen.

Andere antwoorden (4)

Alles in mappen doen, lijkt mij, op die mappen kun je dan eventueel nog de naam van het gene op zetten en de datum. Verder heb je ook nog van die schedingsbladen die je in je map kunt stoppen waardoor je nog meer verschillende categorieën creëert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel gebeurt al via de computer, dus kun je instanties benaderen (waar je de post van krijgt) om dit ook via de computer te sturen in het vervolg. Het is een stuk overzichtelijker vind ik zelf.

De post die niet via de computer gaat zou ik in mapjes doen, elk iets (onderwerp) een andere kleur. Brieven die nieuw binnen komen altijd bovenop, zodat het makkelijk op datum terug te vinden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet te snel weggooien. Rekeningen die betaald zijn kunnen vaak wel weg, vooral als je er een bankafschrift van hebt, maar soms heb je ze toch nodig voor belasting, verzekering of garantie.

Het komt dus aan op ordenen.
1. Verzamel alle papieren uit het hele huis. Maak stapeltjes per onderwerp: belasting, verzekering, salaris, pensioen, leveranciers, enz. Print belangrijke mailtjes uit en doe die bij de stapels.
2. Maak een ordening binnen elke stapel, bijvoorbeeld bij verzekeringen: ziektekosten, aansprakelijkheid, inboedel,
3. Leg binnen elk stapeltje alles op datum.
4. Bekijk nu het achterstallig onderhoud: alles wat nog niet is gebeurd, zoals betalen van rekeningen en reageren op brieven of mails.Handel dit af.
5. Berg nu elk stapeltje op volgens het systeem dat je handig vindt: plastic mapjes, ordners, multomappen. Gebruik een perforator.
7. Plak stickers of zoiets op elke map of mapje, met een korte aanduiding van het onderwerp.
8. (De lastigste) hou het systeem bij. Leg alles wat nieuw binnenkomt op een vaste plek (een mapje of bakje) en neem het bijvoorbeeld eens per week op een vast moment door: rekeningen betalen, brieven beantwoorden. Berg alles dat is afgehandeld meteen op volgens het systeem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik maar grote ordner mappen. Met tabbladen. Voor elke instantie 1 tab. Leg de nieuwste binnengekomen documenten boven. Zo kan je eenvoudig van voor naar achteren de papieren ouder dan x jaar eruit halen om te vernieitigen en zo weer plaats te maken in de ordner.
Zelf heb ik in totaal 5 ordners.