Wat zijn de pluisjes in de droogtrommel?

Bestaat dit uit:
- stof dat niet thuis hoort in de kleding, dus de kleding wordt nog schoner, stof wordt eruit geblazen?
- pluisjes die onderdeel waren van de kleding, dus de kleding gaat eigenlijk langzaam stuk?
- stof vanuit de omgeving waar de droogtrommel staat?

Of is het een combinatie van bovenstaande?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Voor 99 % bestaan die pluisjes uit stof die is afgesleten van je kleding. Je wilt werkelijk niet wéten hoe je kleding slijt van drogen in de droogtrommel.
Nu merken we daar niet zo heel veel van omdat we niet jaren en jarenlang met dezelfde kleding doen, maar uiteindelijk wordt van iedere was- en droogbeurt de kleding een stukje dunner en dunner. Ja, ook van wassen slijt je kleding snel.

Een aantal jaren geleden heeft een bekende wasmiddelenfabrikant een waspoeder op de markt gebracht dat echt ontzettend goed was ; zo ongeveer ELKE vlek kreeg je er op 30 graden al uit, zonder inweken of voorwassen. Super. Alleen bleek al snel dat je na twee, drie keer wassen overal de gaten in had zitten en de kleding dus TE snel sleet. Als sneeuw voor de zon. En ongeveer even snel verdween ook dit super-waspoeder weer van de markt.

Schoonmaken is altijd een deel verdunnen en uitspoelen van het vuil van de stof, maar zeker ook altijd het 'wegkrabben' van een laagje stof waarop het vuil gehecht is. In wezen 'slijt' je het vuil er uit. Daarom gaan vlekken er soms na drie, vier keer 'wassen' wel uit ; het vervuilde laagje is dan van de vezels afgesleten.

Ik gebruik de droogpluis als vulmateriaal, en ik kan je vertellen ; daar kun je echt heel wat kussens mee opvullen op jaarbasis, ik schat een stuk of 8 a 10, en dan ben ik een heel zuinige wasser....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OMO POWER :-)
Haagse Harry had er een hagstikke maui tiesjurd van!

Andere antwoorden (3)

Ex onderdelen van kleding. De kleding hoeft er niet van stuk te gaan,maar wordt wel steeds dunner. Omdat we de zomer tegemoet gaan,komt dat mooi uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een combinatie. Aan de kleur kun je zien dat het van de kleding afkomstig is, maar het zal ook de losse stof uit de kleding zijn en omdat de droger lucht aanzuigt ook wat omgevingsstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alledrie, kleding de overtollige haartjes en pluisjes
Rest stof en pluizen uit de kleding.
En omgevings stof door het wapperen met de
kleding en het deurtje.