Hoe krijg ik mijn aluminium espressopotje weer schoon?

Na verloop van tijd is er dusdanig veel aanslag ontstaan dat ik er bijna geen koffie meer uit durf te drinken. Zie bijgevoegde foto voor de huidige stand van zaken. Met gewoon afwassen gaat deze aanslag niet weg. Wie heeft een oplossing?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
47.8K

Het beste antwoord

Aluminium is erg ongezond als het reageert met voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld met het zuur in koffie. Daarom is de koffie ook zo vies de eerste paar keer met je espressopotje. Door gebruik vormt zich een laagje oxidatie, waardoor het alu veel minder reageert of oplost. Die aanslag is dus juist gezond. Niet schuren en geen chemicalien gebruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Een goede manier is :een bak heet water nemen en daar bakpoeder in oplossen daarin je koffiepotje dompelen.Goed borstelen en goed naspoelen als ales schoon is.

Succes

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
probeer misschien even met velgenreiniger én een sponsje, want het potje te zien op de foto heeft zijn beste tijd wel gehad. Naspoelen met heet water en met een ph neutrale zeepoplossing. Daarna nagmaals reinigen met lauw water.Nieuwe oppervlakken zeker niet schuren. Enkel behandelen met chemisch produkt bestemd voor alu (zie alu ramen e.d.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het ziet er uit alsof het een staalspons nodig heeft. Ik zou een staalspons proberen met wat schuurmiddel. Erg effectief dit haalt zelfs de ergste aangekoekte dingen weg. Tenminste het werkt bij mijn pannen wel altijd als de rest faalt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je pannen zijn van een langer leven verzekerd als je ze even terug op het vuur zet met een laagje water en een schepje soda, even door laten koken en daarna met de rest van de afwas mee!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor James zijn potje niet de beste tip. Aluminium is een raar materiaal, geen zeep; geen soda!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruik het zelf wel, en heb nog geen aantasting gezien, maar het zou kunnen...
Uitkoken met soda (tegen de aangekoekte koffie resten) en daarna met azijn (verwijderd de kalkresten). Vervolgens een keer of twee met water uitkoken zodat alle soda en azijn smaakjes en geurtjes verdwenen zijn, succes verzekerd! (beste is om alle waterkokers, koffie apparaten e.d. eens per kwartaal met azijn door te laten lopen om kalk-schade te voorkomen!) Poets-ze!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoel je schoon of bedoel je blinkend?
Als je koffie niet ranzig smaakt, kun je natuurlijk gewoon denken: afgewassen is schoon. Er is niemand die een kopje koffie bij jou komt drinken en daarna de binnenkant van je espressopotje gaat inspecteren. (Alhoewel, na het stellen van deze vraag weet je natuurlijk maar nooit!).
Als je koffie wel ranzig smaakt dan zou ik uiteraard wel maatregelen nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ken het probleem. Wat ook nog eens niet helpt is de rare vorm van de binnenkant van het ding. Wat ik doe is: echt heet water (kokend zeg maar, uit de waterkoker), sponsje met schuurkant, afwasmiddel en gewoon minutenlang op die aanslag rossen. Af en toe weer heet water bijgooien, en proberen je handen niet te branden. Niet erg geraffineerd maar het werkt wel

Hetzelfde truukje werkt ook voor de buitenkant bij de aangebrande aanslag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Water en chloor... paar uur laten staan en alle aanslag is verdwenen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schuren, aluminium heeft van nature een oxidehuid die binnen een paar nanoseconden weer aangroeit. Dus als je er een laagje vanaf haalt (en hopelijk het vuil) is het daarna letterlijk weer als nieuw. Die oxidehuid lost trouwens het snelste op in (warme) basische milieus, dus soda. Daarna onstaat er wel een laagje "smut", viezigheid die je dan weer moet verwijderen met een zure oplossing. Daar zou ik geen azijn voor gebruiken, omdat er dan aluminiumacetaat ontstaat en dat is een witte koek. Dus: koken in soda en dan schrobben en herhalen tot schoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1 antwoord: afwasmachine! Daar wordt mijn theeppot ook erg blij van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aluminium in de afwasmachine? Dan ben je verzekerd van een doffe aanslag!
Een nieuw potje kopen. Bijna alle voorgaande adviezen zijn niet goed. Door schuren van de bovenlaag van hte aluminium stel je in de toekomst je espresso bloot aan zware metalen welke in je lichaam zullen komen. Verschillende soorten schoonmaakmiddelen kunnen eenzelfde reactie geven.
De eerste tip met bakpoeder valt te proberen, als dit niet helpt gewoon weggooien en een nieuwe kopen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad is een nieuwe kopen nog het beste. Anders - en het klinkt gek - zou je het met urine kunnen proberen. De afzettingen reageren op het milde zuur en de zinkatomen zorgen ervoor dat de aantasting wordt hersteld. Succes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En mocht je toch willen schoonmaken: gooi er een afwastablet (Calgonit) of zo in. Dat is zulk sterk spul dat je er bijna alles schoon mee krijgt. Of je nog een espressopotje overhoudt, weet ik niet.