Hoe strijk je een overhemd?

Buiten dat het geen fijna bezigheid is, ben ik altijd uren bezig om mijn overhemden te strijken. Ik denk dat mijn techniek verkeerd is, en dat het sneller moet kunnen, dus graag suggesties hoe ik snel en netjes kan strijken. Ik heb geen fancy strijkbout (Zonder water), en ben niet van plan om die te vervangen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat ik altijd erg handig vind, is om te zoeken naar tutorials (op youtube).

Deze heb ik voor je gevonden.

Hoop dat het lukt om sneller te kunnen strijken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, wat leuk!
Ze hebben tegenwoordig ook overal filmpjes voor op internet, zo handig
+

Andere antwoorden (6)

Overhemden een half uurtje in de droger en daarna ophangen.

En strijken gaat sneller met deze aluminiumfolie tip: http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/1076/makkelijk-strijken.

Nog meer strijktips: http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/1270/strijken-diverse-tips
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Start met de bord en de achterkant boven. Dan pak je de zij panden en het achterpand. Daarna de mouwen en het manchet. 5 minuten werk. Gebruik een stoomstrijkijzer.
12 jaar geleden
Begin met de kraag, daarna de manchetten van je mouwen, daarna de mouwen ( de 2 delen op elkaar leggen), dan de knopen aan de achterkant, dan de knoopsgaten, dan het achterpand, dan leg je 1 voorpand op het achterpand en strijk je deze glad met je hand en dan strijken, het andere voorpand doe je op dezelfde manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haal alle knoopjes van het overhemd los en schuif één mouw over het uiteinde van de strijkplank. Door de andere mouw zachtjes aan te trekken kun je het schouderpand (het -meestal- afgebakende deel van het overhemd dat van schouder tot schouder over je bovenrug loopt) helemaal recht op de plank krijgen. Spuit van ongeveer 20 centimeter afstand een beetje strijkspray op het te schouderpand en strijk dit vervolgens netjes plat. Strijk daarna ook het kraagje recht. Neem bij het strijken van het schouderpand ook het deel van de mouw mee dat al om de strijkplank zit, dit scheelt je straks weer een stukje.

Als het schouderpand en het kraagje gestreken zijn, haal je het overhemd van de plank en draai je het een kwart slag zodat je het uiteinde van de plank recht in de schouder kan steken. Houd het overhemd zo, dat het uiteinde op de plank ligt, terwijl de rest van het overhemd tussen jou en de strijkplank hangt. Spray hier weer een beetje strijkspray op en begin met strijken. Strijk vanuit het midden naar buiten en vergeet de randjes niet! Neem ook even de tijd om het borstzakje goed plat te strijken. Wanneer je het stuk op de plank gestreken hebt, draai je het overhemd voorzichtig verder, zodat er een nieuw stuk tevoorschijn komt. Als je het hele lijf gestreken hebt, dan ben je weer bij een uiteinde en hangt het overhemd juist aan de andere kant van de strijkplank.

Het strijken van de mouwen kan lastig zijn: deze passen meestal niet helemaal om de plank heen, waardoor je ze dus heel netjes plat moet vouwen. Pak een mouw bij de zijnaad beet en leg deze op de strijkplank. Strijk de mouw vervolgens voorzichtig met je handen plat, totdat hij – aan beide kanten – helemaal recht ligt. Pak dan het strijkijzer en strijk de mouw voorzichtig plat. Als je een strijkvouw op je mouw wilt, neem dan ook de randen mee. Als je deze vouw liever niet ziet, strijk dan tot ongeveer twee centimeter van de rand en vouw vervolgens de mouw een klein stukje op. Let erop dat de beide mouwhelften weer goed op elkaar liggen, alvorens je dat laatste stukje recht strijkt! De andere mouw kun je precies op dezelfde manier strijken.

De manchetten strijk je op het laatst. Deze strijk je eerst met een beetje strijkspray aan de binnenkant. Daarna draai je ze om en strijk je de buitenkant. Druk het strijkijzer niet te hard op de stof, anders komen de randjes van het manchet in de rand te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een tip. Je schrijft dat je geen stoomstrijkijzer hebt. Als ik eens een paar euro overheb dat koop ik wel eens zo'n strijkspray. Ruikt lekker en houdt je hemd iets langer glad. En anders gewoon een plantenspuit met een fijne nevel. Werkt prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie antwoord van mariejose. Sluit ik mij helemaal bij aan maar heb toch een antwoord voor je:
Ga jouw strijkbout vervangen. Ook al ben je niet van plan dit te doen. Zonder stoom is een overhemd strijken echt een marteling.

En wees niet bang voor de kosten. Ik had ooit een hele dure van Miele. Die is gejat (....). Toen kwam ik bij de Hema. Een stoomstrijkijzer van 10 euro.(!!) Echt dat ding is perfect. Ik heb hem al 3 jaar en doet het beter dan die dure Miele die ik had.

Ik zag ze laatst nog steeds staan bij de Hema en nog steeds een tientje. Dus neem van mij aan, koop zo'n ding en strijken wordt (zeker in combi met alle adviezen hier) een fluitje van een cent. Een overhemd strijken doe ik in 3 minuten. Tel uit je winst. ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind strijken met een stoomstrijkbout een crime. De bout is zwaarder en je hebt kans op lelijke roestvlekken. Zo'n lichtgewicht normale bout is véél fijner. De punt is ook lekkerder en als je even stoom nodig hebt (om een valse plooi weg te werken of zo) dan spuit je het even vochtig met een plantenspuit.