hoe kan ik mijn antieke kast grondig schoonmaken?

ik heb een antieke houten kast van iemand overgenomen. diegene was geen fan van schoonmaken en een ketting roker.
de kast is gevlekt en stinkt naar nicotine.

wat moet ik doen? ik ben geneigd hem met flink wat heetwater en veel schoonmaak middel helemaal uit te soppen.

Toegevoegd na 1 minuut:
en na het uitsoppen met hout olie in smeren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
33.9K

Antwoorden (4)

Is de kast na het stofvrij maken nog vies dan moet het grondiger worden gereinigd met een vochtige doek. Laat het hout voordat je de boenwas aanbrengt wel eerst goed drogen. Maar niet gaan schuren en schrobben met synthetische schoonmaakmiddelen.

Heeft het meubel nog een oude waslaag van een vorige boenbeurt? Controleer dan of deze laag nog goed is, door het meubel met een droge doek op te wrijven. Ontstaat er opnieuw een glanzend resultaat dan is de laag nog goed, blijft de glans achterwege dan kan het meubel opnieuw in de boenwas worden gezet. Om het meubel opnieuw in de boenwas te zetten is het echter wel noodzakelijk dat de laag boenwas te verwijderen. Het verwijderen van een oude laag boenwas kun je als volgt doen:
Maak een liter thee met 2 theezakjes.
Laat de thee afkoelen
Neem de meubels af met de thee. Doe dit met een doek die nat is gemaakt met de thee.
Maar maak het hout niet TE nat.
Maak het meubel nadien goed droog.
En laat het daarna heel goed opdrogen.

http://huis-en-tuin.infonu.nl/huishoudelijk/104523-antiek-was-hoe-zet-ik-mijn-meubel-of-vloer-in-de-boenwas.html

Hier staat dat je een antiek meubel nooit vochtig mag afnemen,
maar dat is een antiquair en restaurateur: die wil dat je klant bij hem wordt.

http://www.antieksite.nl/c-64149/antieke-meubelen-onderhouden/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het gewoon afnemen met een schone katoenen doek met HG was remover of anders terpentijnolie daar kan je je ook geen buil aanvallen omdat dit gewoon voor een particulier goed te verwerken en overal te koop is. En daarna kan je het gewoon weer voorzien van een nieuwe waslaag. Waterachtige producten trekken namelijk dwars door de was heen en maken dan weer vlekken.
Flesje HG was remover kost €6,95 en ik zou desnoods een proefstukje maken op een onopvallende plaats. Terpentijnolie kan je gewoon in een goede verfspeciaalzaak kopen. Let op : Dat je je geen terpentine in je handen laat drukken !!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou de kast ontvetten met heet sodawater,met harde borstel goed het hete sodawater borstelen,of met st.Marcs.
daarna goed afspoelen en na goed drogen licht opschuren,omdat door het vocht de vezels zijn gaan uitzetten en het hout ruw aanvoelt aan het oppervlak.daarna of aflakken met matte of glanzende lak, of in de was zetten.liefst echte bijenwas.dan heb je wat goeds en moois.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In St Marc zit loog en zo te zien is dit een eiken kast. Eikenhout bevat looizuur en gaat met de loog (uit de St Marc) een chemische reactie aan waardoor het hout zwart word.Bovendien mag je niet met water aan een in de was gezet meubel komen daar dit waterkringen en vlekken als gevolg heeft. En daarom word je gemind (niet door mij) omdat dit gewoon niet mag.
niko
10 jaar geleden
zo te zien is dit een eiken kast?waaraan zie je dat of leidt je dit af.dit komt uit uw duim.
Jezelf niet te moeilijk maken en zeker niet gaan boenen met borstels,gewoon warm water met wat groene zeep lekker afnemen ,nadoen met water met een scheutje schoonmaakazijn,even een uurtje laten drogen en lekker vertroetelen met bijenwas.laat je niet verleiden tot meubelsprays als pledge deze werken niet ,heeft de kast aan de binnenkant planken dan kun je deze evt. bekleden met plastic kleeffolie,zitten er ramen in de kast een kanten kastrandje op de aangezichtszijde van de planken en je hebt een mooie kast uit grootmoeders tijd