Wie weet wat dit is, zou het mogelijk een asbak zijn?

Er is mij verteld dat het een asbak is maar ik twijfel.

Picture for question
een jaar geleden
2.6K
nvidg
een jaar geleden
De glazen bak = 18 x 18 cm en de 2 koperen schaaltjes zijn 14,5 cm doorsnee. Dat zwarte hoort er niet bij, sorry.
Amadea
een jaar geleden
Nee, dat is zeker geen asbak. Eerder zijn het schaaltjes voor een weegschaal (zie bijvoorbeeld https://gcp-la8-storage-cdn.lot-art.com/public/upl/1/Vintage-Balance-Scale_1640642201_2025.jpg ). Maar wat de glazen houder er dan bij doet?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Het lijken mij 2 puja borden met een glazen houder (Puja is een Hindu ritueel)
Amadea
een jaar geleden
Maar dat zijn borden waarvan gegeten wordt, doorsnee 25 tot 30 cm. Twee keer zo groot dus als de schaaltjes van vraagsteller.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ze zijn inderdaad wat klein, doch 18 cm is wel te doen voor ceremonieel gebruik. Ik ben ook niet zeker ! Maar als ik er op Google lijkt dat het enige wat in de buurt lijktt te komen: https://www.google.com/search?q=puja+plate+copper&oq=puja+plate+copper
nvidg
een jaar geleden
Schaaltjes zijn 14,5 cm doorsnee.
Amadea
een jaar geleden
Staat er wellicht iets van een merkteken, naam, letter en/of cijfer op de bodem van de schaaltjes?
SimonV
een jaar geleden
Hier staan twee puja borden van 12,5 cm:
https://www.amazon.in/CLAP24-Brass-Plate-Pital-Thali/dp/B09NSWTRXD
Een puja thali (Sanskriet: पूजा थाली, gebedsbord) is een dienblad waarop puja-materialen worden verzameld en versierd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Puja_thali
nvidg
een jaar geleden
@Amadea - er staan helaas geen tekens in
nvidg
een jaar geleden
@SimonV. Dank u wel. Ik heb gekeken maar vind geen verklaring voor glas waar ze inpassen.
SimonV
een jaar geleden
Dat zou toch een prachtige bijpassende glazen houder kunnen zijn?
nvidg
een jaar geleden
Ja, daarin heeft u gelijk. Ik kreeg het om te verkopen met de opbrengst voor KWF. (Met de suggestie dat het een asbak zou zijn.)
Amadea
een jaar geleden
Is het voorwerp van glas zwaar? Het zou dan een pressepapier kunnen zijn waarin je een schaaltje kunt plaatsen om kleine bureauaccessoires in te bewaren (zoals paperclips, gum, puntenslijper).
nvidg
een jaar geleden
Ja het glas is best zwaar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@nvidg
In het midden van het glas lijkt wel iets van een merkje of een symbool te staan. Kun je daar wat meer over vertellen ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Lijkt het wellicht op iets wat je hier herkent ?: https://www.google.com/search?q=puja+symbol
nvidg
een jaar geleden
Het lijkt niet op een van de symbolen. Het lijken wat druppeltjes maar dan ook weer ongelijke - niet te herleiden tot wat dan ook

Antwoorden (1)

Eerder een soortgelijk sigarettendoosje en asbak gehad, maar van een grillig hout. Zie hier ook iets dergelijks
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Het is prettig dat je probeert een goed antwoord te geven.
Maar ik zie weinig gelijkenis tussen twee diepe koperen bakjes in hout en twee platte borden met bijpassende glazen houder.