Wat zijn de voor- en nadelen van stofzuigers zonder stofzak?

Er worden nl nog steeds veel stofzuigers aangeboden (en gekocht?) met zak.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
loginabcde
6 jaar geleden
Als je er zuinig bent kan je met een stofzuigerzak erg lang doen, gewoon regelmatig alles eruit schudden. Kennis van me had een pre historische stofzuiger waar geen zakken meer voor waren en heeft het nog een paar jaar zo volgehouden. Fris is anders en daarmee is het voordeel van zakloos ook verdwenen ;) persoonlijk vind ik met zak toch krachtiger zuiger al is het mss maar een illusie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zonder zak verstoppen de filters sneller en moeten ze vaker schoongemaakt en/of vervangen worden.
paulus811
6 jaar geleden
De nadelen van een zakloze stofzuiger is dat je een reservoir met stof moet legen in een container. Dat is vaak iets minder fris dan een gesloten zak weggooien. Ook is het reservoir sneller vol dan een stofzak. Moet je dus ver lopen tussen strofzuiger en container (een flat bijvoorbeeld waar containers buiten staan), dan is een zakloze stofzuiger misschien goed voor je conditie, maar handig is het niet. En een goede zakloze stofzuiger van Dyson (koop geen goedkope troep, maar dat geldt voor alles) kost tussen de 4 en 500 euro. Voor dat prijsverschil kun je heel lang zakken kopen voor bijvoorbeeld een Miele C3 (169 euro bij Bl.kk.r) wat ik een fantastisch ding vindt.

Het beste antwoord

Het grote voordeel:
Het grote voordeel is natuurlijk dat je geen stofzuigerzakken meer hoeft aan te schaffen. Je bespaart je dus de regelmatige kosten van stofzuigerzakken. Tel je al die kosten bij elkaar op, gedurende de jaren, dan loopt dat bedrag nog aardig op. Je loopt dan ook nooit het risico dat je het juiste type stofzuigerzak niet meer kunt vinden.

Een ander voordeel is dat het afnemen en terugplaatsen van het reservoir. Dat is iets eenvoudiger dan het verwisselen van de stofzak. Maar eerlijk is eerlijk: echt moeilijk zijn beide niet. Vooral niet nadat je het aantal keer gedaan hebt.

Nadelen:
Het grootste nadeel is het moeten legen van stofreservoir. Dit is niet het smakelijkste klusje. En erger: tijdens het leeggooien ontstaan er bijna altijd wat stofwolken. Dit vinden veel mensen erg onprettig. Leeggooien van het reservoir moet je dan ook vooral niet in huis doen. Bij voorkeur buiten. In een garage, hokje of bijkeuken kan ook, maar dan moet je wel voorzichtig te werk gaan, anders kun je het vertrek meteen weer stofzuigen. Woon je in een flat, Om die reden is een stofzakloze stofzuiger ook sterk af te raden, wanneer je in een flat woont en geen buiten hebt. Een balkon kan natuurlijk wel een geschikte plek zijn.

Daarnaast zit er ook een filter in de stofzuiger dat regelmatig schoongemaakt moet worden, om een goede zuigkracht te houden. Dit is ook een erg vies karweitje. Dit filter goed leegkloppen levert altijd vieze stofwolken op en vergt daarom enige handigheid.
fremar