Wat gebeurt er met het vocht dat in je kleding zit na het drogen?

Als ik mijn kleding gewassen heb, dan hang ik het altijd te drogen op een droogrek. Nu vroeg ik me af, wat gebeurt er met het vocht/water wat er in mijn kleding zit?

Weet jij het antwoord?

/2500

het vocht verdampt gewoon.

De vocht verdampt in de lucht. Dit kan omdat de lucht nooit 100% verzadigt is. Kleding is wel 100% verzadigt als je ophangt. Als wel meer dan 100% verzadigt is dan gaat het druipen. Je kunt het zien als je warme natte kleding in een koude kamer hangt, dan gaat de kleding dampen en druipen. Dit werkt met lucht ook. Als warme vochtige lucht in koude lucht komt dan ontstaat waterdamp of te wel mist. Door dat de lucht minder vochtig is verplaatst de vocht naar de lucht. En door dat de lucht in beweging is en stroomt, verplaatst de vocht zich door de lucht. Nu moet je wel die lucht in beweging houden en bij voorkeur in beweging naar buiten, want de vocht moet uit de kleding naar buiten via de lucht. Nu kan het zo zijn dat het buiten vochtiger is dan buiten, dan werkt mechanische ventilatie of simpel weg kieren, roosters, ramen en deuren sluiten. Het simpele antwoord is die gaat naar buiten via lucht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100