Wat gebeurt er met het vocht dat in je kleding zit na het drogen?

Als ik mijn kleding gewassen heb, dan hang ik het altijd te drogen op een droogrek. Nu vroeg ik me af, wat gebeurt er met het vocht/water wat er in mijn kleding zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Dat verdampt naar de lucht er omheen (of druipt op de grond) ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan moet ik maar eens een luchtontvochter aanschaffen
TurfGraver
6 jaar geleden
Als de lucht je te vochtig is, ja...
jc54
6 jaar geleden
Een luchtontvochtiger (zoals jij het noemt) is niet nodig als je voldoende ventileert
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kan t ook ruiken, als je niet ventileert ruikt het nat in de kamer. Vannacht zelf raam dicht gehad ivm vuurwerklucht, het verdampte water uit de kleding stond op t raam. Ik heb altijd het raam op een kier en luikje open. Dan hoef je echt geen luchtontvochtiger. Maar als alles potdicht zit, is het aan te raden. Heb dat ook bij vriendin gezien, werkte fantastisch.

Antwoorden (2)

het vocht verdampt gewoon.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is wel een zeer kort antwoord, dat kan beter, zie mijn antwoord.
De vocht verdampt in de lucht. Dit kan omdat de lucht nooit 100% verzadigt is. Kleding is wel 100% verzadigt als je ophangt. Als wel meer dan 100% verzadigt is dan gaat het druipen. Je kunt het zien als je warme natte kleding in een koude kamer hangt, dan gaat de kleding dampen en druipen. Dit werkt met lucht ook. Als warme vochtige lucht in koude lucht komt dan ontstaat waterdamp of te wel mist.

Door dat de lucht minder vochtig is verplaatst de vocht naar de lucht. En door dat de lucht in beweging is en stroomt, verplaatst de vocht zich door de lucht. Nu moet je wel die lucht in beweging houden en bij voorkeur in beweging naar buiten, want de vocht moet uit de kleding naar buiten via de lucht. Nu kan het zo zijn dat het buiten vochtiger is dan buiten, dan werkt mechanische ventilatie of simpel weg kieren, roosters, ramen en deuren sluiten.

Het simpele antwoord is die gaat naar buiten via lucht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Opmerkelijk daarbij is dat wasgoed dat aan een droogrek hangt zichzelf naar behoefte ventileert.
Je hoeft dus geen ventilator op het wasrek te richten; alleen moet de lucht in de kamer niet té klam worden, dus er moet na verloop van tijd enige uitwisseling zijn met lucht van elders met wat minder (gasvormige) vochtinhoud..
De ontstane waterdamp is op zich wel ietsje lichter dan droge lucht, maar tijdens het drogen ( = verdampen van water) wordt tussen de hangende kleding in de benodigde verdampingswarmte aan de kamerlucht onttrokken. De iets afgekoelde lucht is zwaarder en zakt naar beneden zodat er aan de bovenkant steeds verse nog niet zo vochtige lucht toestroomt.
De iets koudere lucht onder het drogende wasgoed kun je voelen, en met een gevoelige thermometer aantonen. Het effect is sterker in droge omgevingslucht. In feite is dit een mini-uitvoering van de soms verwoestende windstoten tijdens een storm met tegelijk hevige buien: daar speelt de onttrokken verdampingswarmte een grote rol in het versterken van dalende luchtstromingen, die vlak boven de grond ineens naar alle kanten opzij weg moeten stromen. En anderzijds werkt het effect omgekeerd als vrijkomende condensatiewarmte in de heftig stijgende luchtstromingen aan de voorkant van de bui.