Wat werkt echt tegen motten?

ik woon ik een tamelijk oude woning en ondanks cederhout blokjes in mijn kledingkasten vliegen de motten mij om de oren. Mijn truien worden opgegeten en soms zit er een larve in mijn kleding, en dat is goor! ik ben erg netjes op kleding, was alles en leg het netjes weg. de motten blijven echter. ze zitten nu ook in mijn naaikamer, tussen de rollen stof. zonde!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.5K

Het beste antwoord

Er bestaat ook een soort plakplaatje tegen motten. Deze lokt met een geur mannetjes motten. Dan blijven de motten eraan plakken, en gaan ze dood. Als alle mannetjes motten dood zijn, kunnen ze ook niet meer paren en komen er dus geen nieuwe motten.
Verder bestaan er ook nog mottenballen die je kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Klop aangetaste kledingstukken buiten uit, hang ze in de zon, of was ze ten minste 30 minuten bij 60°C. Bij wollen artikelen is chemisch reinigen (stomen) aan te bevelen. Kleding die u niet kunt wassen, zoals vilten hoeden of boa’s, kunt u in de diepvries leggen, vier dagen bij -20°C, of twee weken bij -10°C.

Maak de plek waar de aangetaste kleding hing goed schoon om eitjes te verwijderen. Behandel de kast eventueel met een spray tegen mieren- en kruipende insecten. Gebruik deze spray echter nooit op kleding.
Huismiddeltjes

Lavendel, kamfer en de etherische oliën uit cederhout zijn natuurlijke producten die insecten afstoten. Cederhoutblokjes zijn vaak geïmpregneerd met extra cederolie. Laat om vlekken te voorkomen het hout niet in direct contact komen met uw kleding.

Motten vangt u met een kartonnen doosje waar een plukje onbehandelde wol, of ander lokmateriaal in is gelegd. Maak gaatjes van twee cm lang in het doosje, haal na een paar weken de val leeg en ververs de vulling.
Lijmvallen

Lijmvallen lokken de mannelijke motten met feromonen, waarna ze door de lijm op de val blijven plakken. De lokstof is twee maanden werkzaam. Eén mottenval is voldoende voor een ruimte tot maximaal 30 m2. Controleer de val regelmatig op ingevlogen motten.
Geurballen

Moderne mottenballen, geurballen genoemd, bevatten dichloorbenzeen. Deze stof is slecht afbreekbaar en kan bijdragen aan de concentratie vluchtige organische stoffen in huis. Blootstelling aan deze stoffen kan leiden tot irritaties aan de slijmvliezen van de neus, keel en ogen. Plaats geurballen buiten het bereik van kinderen en huisdieren. Lever gebruikte geurballen in als Klein Chemisch Afval.
Cassettes met bestrijdingsmiddel

De mottencassette beschermt textiel tegen motten door dichloorvos, een ademhalingsgif. De cassette geeft de stof gedurende vier tot zes maanden geleidelijk af en de mot neemt het op in zijn lichaam. Hang de cassette zo op dat de lucht eromheen kan circuleren en breng de cassette niet in direct contact met kledingstukken.

Dichloorvos is ook voor mensen een zeer giftige stof, het lichaam breekt het echter ook weer snel af. Als u de gebruiksaanwijzing volgt, blijft de blootstelling zodanig laag dat er geen gezondheidsrisico’s zijn. Gezien de toepassing binnenshuis zijn geen risico’s voor het milieu te verwachten. Lege cassettes kunnen bij het gewone afval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Vuur
- Vliegenmepper
- Gif (mottenballen)

De laatste oplossing lijkt me het meest praktisch, aangezien je met een vliegenmepper wel een paar dagen werk hebt, en vuur ook niet al te best is voor je kleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruim je kledingkast goed op en maak het goed schoon (stofzuigen en dweilen). Resten van bont, veren en haar trekken ook motten aan. Heb je een erg oud huis, kijk dan of er geen resten van een vogelnest of iets dergelijks in je kast zitten.
Motten leggen hun eitjes aan het einde van de zomer of het begin van de herfst. Maak rond die periode extra goed schoon en was je kleding regelmatig.
Was kleding goed voordat je het in een kast legt. Stop het desnoods in een plastic tas of zak.
Geurende planten (lavendel, rozemarijn, etc.) schrikken de motten af. Stop deze tussen je kleding. Je kan eventueel gedroogde varianten gebruiken, als ze maar sterk ruiken.
Koop mottenbestrijdingsproducten, deze kunnen motten ook afschrikken!
Motten bestrijden

Het is erg vervelend als je toch motten hebt. Je hele kledingcollectie kan er aan kapot gaan. Toch kunt je goed motten bestrijden:

Anti-motten-papier. Dit papier bevat een chemische stof waar de motten en hun larven verlamd van raken.
Mottenballen. Ouderwetse mottenballen bevatten een chemische stof die tegenwoordig verboden is. De hedendaagse mottenballen (of eigenlijk anti-mottenballen) zijn sterk ruikende ballen wat de mot ook afschrikt.
Verpak kleding en stop het een paar dagen in de diepvries. De motteneitjes gaan hierdoor kapot.
Mocht dit allemaal niet helpen dan is het verstandig om op tijd professionele bestrijding in te schakelen. Doe je dit te laat, dan kun je al je kleding weggooien omdat ze allemaal kleine gaatjes hebben.
fremar