Wat moet je doen als de leiding van je wasmachine is bevroren?en hoe kan je dit tegen gaan, naast het afsluiten vd leiding?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Als hij bevroren is moet je even een straalkacheltje oid erbij zetten, dan ontdooit het wel weer. Zorg ervoor dat je even controleert of de leiding niet geknapt is, want dan hab je over ene paar uur je kamer onder water staan. (Is hij wel geknapt: Water afsluiten en OF zelf vervangen OF een loodgieter bellen.

Voorkomen: Er bestaat isolatiemateriaal dat warmte geeft. Of je moet kijken of de ruimtes waar de leidingen doorheen lopen ietwat verwarmt kunnen worden (Maar bv de kruip ruimte ga je niet verwarmen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de leiding verder afkoelt dan scheurt ie. IJs is ongelofelijk sterk als het uitzet. De ellende komt dan als het ontdooit: een waterballet. Dus sowieso afsluiten. Je kunt dan proberen de leiding de ontdooien (met één of andere warmtebron) en hem af te tappen. Iets dat je natuurlijk al had moeten doen...
AWM
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Antwoordman, wat bedoel je met 'aftappen'? Je kan toch moeilijk de hele winter niet wassen, of is dat iets wat je na iedere wasbeurt moet doen?
AWM
14 jaar geleden
Als je leidingen bevriezen kun je ze idd. niet gebruiken. Dat is nou eenmaal zo. Je moet dat zien te voorkomen. Bovendien kunnen ze kapot vriezen, zoals ik al schreef, en dan jaagt dat je op kosten, nog afgezien van de waterschade die kan ontstaan.
Er zijn zogenaamde 'verwarmingslinten' die je om de leiding kunt wikkelen en waarmee de leiding tot -20 beschermt blijft. Het lint wordt een klein beetje warm en zorgt ervoor dat het water in de leiding niet bevriest.

Voor €45 ben je van de ellende af.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hè balen, beschermd is natuurlijk met een d.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
45 euro + de benodigde stroom, dan...
paulus811
14 jaar geleden
ja, 20 watt per uur zolang t streng vriest. Maar je kan wel wassen zonder bang te moeten zijn voor schade die misschien nog wel veel groter is dan de aanschaf plus het beetje stroom.
Ik neem aan dat je de aanvoer van het water bedoeld.
Ik heb in een dergelijke situaties gebruik gemaakt van de föhn.
Voorkomen, leiding inpakken, Zeker als deze aan de koude buitenmuur vastzit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet nu wachten tot het weer gesmolten is;-( of even een handje helpen met een brander..en om te voorkomen isoleren met een soort rubberen slang..Isotube heet het geloof ik..te koop bij de bouwmarkt..