Kunnen zwenkwielen de hitte van een oven verdragen die tot 600 graden celcius gaat?

Voor een toepassing moet ik zwenkwielen gebruiken in een oven, maar ik heb er geen idee van in hoeverre het kunststof van de wielen die hitte kan verdragen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Kunststof niet. 600 graden is ook wel erg veel. Hittebestendig kunststof zwenkwielen (denk aan bakkerij) gaan vaak tot zo'n 280 graden.
https://dmwheelsystems.com/nl/toepassingen/bakkerijwielen/

Antwoorden (1)

Bedenk, dat 600 graden tegen de roodgloeihitte gaat (roodgloei is dan ca 800 graden).
Ik kan me géén kunststof bedenken, die dat kan weerstaan. Kunststof is altijd op basis van organische verbindingen; je kunt er met chemische reacties van alles van maken, maar het zal altijd smelten en/of verbranden en zeker ontleden in allerlei giftige produkten. Denk b.v. maar eens aan een teflon koekenpan die bij hogere temperatuur (200 graden) "kapot" gaat en allerlei gifstoffen vormt.

Toegevoegd na 6 minuten:
De grens van kunststof ligt zo'n beetje bij 250 graden.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=30&t=6345