Waarom stinken sommige glazen naar vis als je er water uitdrinkt?

De vaatwasser wordt regelmatig schoongespoeld en de vaat gaat er ook gespoeld en zonder etensresten in. Dat maakt dus niet het verschil. Ik heb ook al verschillende afwasblokjes gebruikt en het gebeurt niet bij alle glazen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
24K

Antwoorden (1)

Eerste idee was, heb je verschillende soorten glazen in gebruik. Dun kristal en daarnaast keukenglazen (dik glas) of recycled glas, kan ook het verschil maken.

Bron is Consumentenbond: Voorkom vervetting
Vettige resten of wasmiddelresten kunnen zich gaan afzetten in de vaatwasser. De binnenruimte, waterleidingen, filters raken vervet. Dit gaat stinken en kan nog veel meer problemen veroorzaken. Draai daarom regelmatig een volledig programma op hoge temperatuur en gebruik zo nodig af en toe een vaatwasmachinereiniger.

Goed onderhoud van je vaatwasser kan vaatwasser problemen en stank voorkomen:
-vervetting voorkomen
-vaatwasmachine-onderdelen
filters (eruit halen: minder zichtbare vetlaag), sproeiarmen (eruit halen: afspoelen, gaatjes doorprikken), deurrubbers (beschadigd/vuil hoopt zich op/nalopen met vochtige doek) , voorspoelen , deur open (te weinig gebruik: tussendoor voorspoelprogramma) , deur open laten staan , verfrisser/ neutraliser (halve citroen in bestekkorf!) ,

Eerst maar het reinigen van alle onderdelen aanpakken, zie bron:
"Pak de oorzaak aan
Het kan verleidelijk zijn om meteen in de weer te gaan met allerlei verfrissende middeltjes, maar onderzoek eerst waar de stank vandaan komt. Stank kan uiteindelijk een onschuldiger uiting zijn van een groter probleem.
Goed onderhoud van je vaatwasser kan vaatwasserproblemen en stank voorkomen."

Als je al deze dingen al aangepakt hebt, zou het dus aan de glazen kunnen liggen. Je weet welke wel en welke niet stinken. Dan zou ik er wellicht voor kiezen die bepaalde glazen met de hand af te wassen, dan wel niet meer te gebruiken; probleem opgelost.

N.B.
Het lijkt me wel belangrijk dat de vaatwasser helemaal nagelopen en schoongemaakt wordt. Pas daarna dus kiezen of je bepaalde glazen niet meer wilt gebruiken of met de hand af te wassen, eerst de oorzaak aanpakken.