Hoe komt het dat bij de keukengeiser spontaan heet water aangaat als we in de badkamer de kraan aandoen?

Als we in de badkamer de heetwater kraan aandoen gaat soms spontaan het hete water in de keuken aan. Dat is van de geiser.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Inekez1
7 jaar geleden
Bedoel je met 'het hete water in de keuken gaat aan' dat het water begint te lopen, of dat de geiser begint te branden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat je nu zegt klinkt onmogelijk, of er zit een hele rare constructie. Dat de geiser begint te branden is logisch natuurlijk, dat de warme kraan aan gaat in de keuken kan alleen als die leiding aan is gesloten via de kraan in de badkamer. Iets meer info?

Antwoorden (2)

Het antwoord is druk... sommige zo niet alle geisers meten de verlaging in druk als watervraag, hierop gaat de geiser of ketel verwarmen. Ik denk doordat je de warm water kraan voor het bad aanzet een drukverlaging veroorzaakt die ervoor zorgt dat de geiser denkt dat er warm water wordt gevraagd (wat feitelijk ook zo is) een buffervat o.i.d. kan dit verschijnsel verhelpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De keukenkraan is versleten. Een kraanleertje vervangen kan het probleem misschien verhelpen, tenzij het hele binnenwerk van de kraan is versleten of vol kalkaanslag zit.

Ik neem aan dat je de volgende situatie hebt:
De geiser levert heet water voor zowel de keukenkraan als de badkamerkraan. De kraan in de keuken zit direct aan de geiser. Het hete water dat naar de badkamer moet komt dus vlak langs de keukenkraan.

De keukenkraan is dichtgedraaid wel in staat om stilstaand water tegen te houden, maar als dat water in beweging komt (gaat stromen richting badkamer) dan lekt een deel van dit water toch door de keukenkraan.

Vergelijk het met een rietje waar water in zit. Als je je duim op de bovenkant houdt kan er geen lucht of water of iets van bovenaf in het rietje. Daardoor komt er aan de onderkant ook niets uit. Laat je aan de bovenkant wel lucht bij (of water of wat dan ook), dan zal het water er aan de onderkant uit lopen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan zou de kraan in de keuken alsnog moeten lekken, er blijft 3 baar druk op staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de kraan in de badkamer aan gaat dan zou deze druk eerder afnemen dan toenemen.
Inekez1
7 jaar geleden
De geiser vermindert de waterdruk van het warme water. De druk op de koudwaterleiding (toevoerleiding) naar de geiser toe is veel hoger dan de druk van het warme water dat er uit komt. Afhankelijk van de ingestelde temperatuur en capaciteit van de geiser kan de warmwaterdruk rond de 1 bar zijn. Dat is min of meer gelijk aan de luchtdruk, waardoor de kraan dan niet lekt bij stilstaand water in de geiser.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez: "De keukenkraan is dichtgedraaid wel in staat om stilstaand water tegen te houden, maar als dat water in beweging komt (gaat stromen richting badkamer) dan lekt een deel van dit water toch door de keukenkraan." Hier klopt je redenering niet... stilstaand water is gewoon water op druk... en hoe hoger de druk hoe eerder je last hebt van lekkage, nu gaat ergens anders de kraan open(badkamer) dus wordt de druk lager in de hele leiding, en dan zal het ineens gaan lekken? Dus bij 2.5Bar geen lekkage, maar bij 1Bar wel? Klopt niks van.... En ik ga een stukje mee in je verhaal over dat rietje, maar het water wat dat oplevert is het water wat totaal in de kraan zit, geen additioneel water kan op die manier ontsnappen...
Inekez1
7 jaar geleden
Een waterdrukregelaar regelt ook de waterdruk als er geen water stroomt. Dus ook bij stilstaand water in de geiser (en in de kraan) is de waterdruk verlaagd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
gaat de geiser alleen aan of komt er ook water uit de kraan in de keuken als dat zo is dat de geiser aanslaat bij het gebruik van een kraan ergens ander in het pand dan kan er een luchtbel in de waterleiding zitten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Willemientje zit met haar hoofd alweer bij een ander probleem, of ze is verdronken in bad...want ze reageert niet meer...