Is het aan te raden de was te draaien met soda?

En welke was dan wel/niet? Of kan alles gewoon met soda?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er zijn vele producten bekend onder de naam soda, maar ik denk dat je natriumhydroxide NaOH (caustische soda, bijtende soda) bedoelt. De stof lost onder grote warmteontwikkeling in water op tot natronloog. Opgelost in water is het een sterke base en verdringt zwakkere basen uit hun zouten.

Welke soort het ook betreft, met water vormt het een sterke base en de meeste textiel kan hier niet tegen.
Ik zou je dus niet aan willen aanraden een was met pure soda te draaien. Toevoegen van soda is weinig zinvol, daar in alle waspoeders voor de witte was al soda aan de formule wordt toegevoegd . Extra toevoeging leidt dan tot een sterkere basische omgeving.

In wasmiddelen voor de bonte en fijne was wordt geen soda toegevoegd. Dus maar niet je eigen formules gaan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Ik denk dat er gewoon natriumcarbonaat bedoeld wordt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook Na2CO3 vormt een sterk basische oplossing. Vóór de productie van natriumhydroxide was natriumcarbonaat het belangrijkste toegepaste loog.

Andere antwoorden (2)

Ja, je kunt bijna bij alles wat je normaal in de machine doet, ook een eetlepel soda toevoegen,

http://www.rijkerleven.com/comments.php?l=NL&tipid=296&ref=8
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker! Het maakt je was schoon en is ook goed voor de wasmachine als ontkalker! Af en toe soda in de machine voorkomt verkalking dus hoef je ook niet het dure calgonit te kopen!