Maakt het uit hoe-om je bestek in het bestekmandje van de vaatwasser zet?

Wij hebben een vaatwasser waarbij het bestek rechtop in een bestekmandje moet worden gezet. We vragen ons af hoe-om we het bestek het beste in het bestekmandje kunnen zetten.

Het gaat daarbij om het schoon worden van vuil bestek. Of het gevaarlijk is wanneer de messen en vorken met de scherpe kant naar boven staan, en of het gebruikersvriendelijker is wanneer ze juist met de "handgreep" naar boven staan, doet hier even niet ter zake, dat is een ander onderwerp.

Het bestek is meestal het vuilst aan de snijkant (mes), prikkant (vork) of eetkant (lepel). Als je die vuile kant naar boven zet, kunnen de waterstralen er goed bij. Als je de vuile kant naar beneden zet, staat de vuile kant in het mandje (het mandje is een halve besteklengte hoog). Nu heeft het mandje weliswaar gaatjes, maar de waterstralen zullen dan toch minder goed bij het vuile deel van het bestek kunnen komen, lijkt ons.

De vraag is dus: maakt het uit hoe-om je het bestek in het bestekmandje van de vaatwasser zet? Wordt het bestek schoner wanneer de vuile kant omhoog steekt (tot boven de rand van het mandje), wanneer de vuile kant omlaag steekt (dus zich in het mandje bevindt), of maakt dat niet uit?

8 jaar geleden
5.1K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik zet echt scherpe messen met de snijkant naar beneden. Koffielepeltjes met de roerkant naar beneden en kloppers van de mixer ook met de klopkant naar beneden. De messen voor de veiligheid en de kloppers en lepeltjes omdat deze met de achterkanten door het mandje heen gaan. Eigenlijk heb ik nog nooit mee gemaakt dat ze niet schoon werden. 2 uitzonderingen daargelaten. Dit was met 2 Koffielepeltjes die met de roergedeelten precies op elkaar gekomen waren. En de kloppers nadat ik ze gebruikt had voor de zuurkool.

Antwoorden (3)

Mijn ervaring met hetzelfde mandje is dat het voor het schoonmaken niet uit maakt.

Voor gebruiksvriendelijkheid scherpe dingen omlaag in het mandje, lepels vorken en dergelijke omhoog, doen wij vaak.
het zijn niet alleen de stralen die er vanonder af op komen, maar ook het neervallende water.
En het grootste effect moet je verwachten van de vaatwas tabletten, die zorgen voor een enorm vet oplossend vermogen, oppervlakte spanning verlagen, dit is echt troep, en tast veel producten aan, we gebruiken de vaatwasser dan ook maar erg weinig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wikihow : Zet messen, vorken en lepels in het bestekmandje, met de handvatten naar onderen. Let op: Als je scherpe messen met de punt naar boven zet kan dat gevaarlijk zijn. Deze kun je misschien beter plat in het bovenste rek leggen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Argumenten voor handvat omhoog
Je krijgt geen vieze handen als je het vieze bestek in het bestekbakje doet.
Je hoeft niet bang te zijn dat je je prikt aan vorken, of snijdt aan messen.
Als alles schoon is, pak je het aan het handvat er weer uit. Wel zo hygiënisch.
Kleine lepeltjes vallen anders soms door het bestekbakje heen.

Argumenten voor handvat omlaag
Het spoelwater kan er veel beter bij als het bestek met het handvat omlaag staat. Zo wordt het beter schoon!
Door het handvat omlaag te zetten voorkom je dat scherpe messen en vorken het bestekmandje beschadigen.
Er kan meer in! Het blad van een lepel neemt bijvoorbeeld meer plek in dan de smalle steel!

Voor het schoonmaken kun je dus beter het handvat omlaag inpakken.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mee eens ! is ook veel hygiënischer. Vuilresten blijven meestal achter in de openingen ( caree 's)
van de bestekmandjes ook al zie je of merk je het niet.
Een bestek mandje heeft ook een handvat, neem het mande bij het handvat en keeper het bestek vervolgens op het aanrecht vooraleer je het op zijn plaats legt. Niks gevaarlijks aan volgens mij. groet amadeus
Waar rekening gehouden mee moet worden is dat scherpe (lees: smalle) voorwerpen dóór de onderkant van het mandje heen kunnen gaan steken. Als dit de bladen van de vaatwassen tegenhoudt, is uiteindelijk helemaal niets schoon.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar handvat onderaan, en gewoon goed opletten tijdens het uitruimen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt mij hetzelfde antwoord als van Erna55