Hoe blauwe vlekken uit bekleding van vintage stoel te krijgen?

Ik had ter bescherming een kussen op mijn mooie unieke vintage stoel met beige bekleding gelegd. Een kind heeft er een ongelukje op gehad en doordat het blauwe kussen nat is geworden, heeft de bekleding van mijn stoel nu blauwe vlekken. Krijg het er niet uit. Zelfs mijn vingers zijn blauw na proberen het schoon te maken. Stoel zitvlak zit vast. Hoe krijg ik dit er ooit uit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Informeer eens bij een automaterialenshop, zij verkopen speciaal spul om bekleding te reinigen, dit maakt de bekleding niet door en door nat, waardoor de kleur van de vulling niet in de bekleding trekt. Wel zorgen dat je de bekleding goed stofzuigt voordat je dit middel aanbrengt, de naam van het product is me even ontschoten.

Het beste antwoord

Ga hiervoor naar een automaterialenzaak, zij hebben reinigingsmiddelen voor autobekleding, dit is ook geschikt voor de bekleding van je stoelen. Deze producten zijn meestal schuimen, die het vuil opnemen (in jouw geval de kleurstof), zonder de stof te beschadigen. Zorg dat je de zitting goed stofzuigt voordat je dit middel gebruikt en reinig de hele zitting om kleurverschillen te voorkomen.
Een voorbeeld van zo'n product is Sonax bekledingsreiniger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je, ik zal het proberen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij heeft het geholpen, de vlekken zijn in ieder geval aanzienlijk minder geworden, bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fijn dat je ermee geholpen bent, zolang het er niet helemaal uit is blijven herhalen. Reinigingsmiddelen voor autobekleding doen het over het algemeen beter op meubels in huis, dan de daarvoor bedoelde middelen, ook beschermen ze de stof daarna tegen vlekken.

Andere antwoorden (1)

Het zou kunnen dat onder de bekleding een vulmateriaal zit wat deze verfkleur doorlaat op de boven bekleding. Probeer eens te kijken of er aan de onderkant van de stoel wat schuimrubber o.i.d. met deze kleur uit steekt.
Het kan ook zijn dat de boven bekleding aan de achter kant gevoerd is met stof die deze verfkleur doorlaat op de bovenkant.
Wanneer sommige van deze verfstoffen in aanraking komen met water (en evt. schoonmaakmiddel) de verfstof oplost en aan de bovenkant zichtbaar wordt.
Dan zit er maar 1 ding op: stoel strippen en opnieuw bekleden.
Vraag advies aan een goede meubelstoffeerder. Zij zien dit soort symptomen vaker. En kunnen je van professioneel advies voorzien.