Mijn schoenen stinken ineens alsof "het weer" erin zit, hoe krijg ik deze geur eruit?

De stank zit aan de buitenkant. Als je in de schoen ruikt ruik je niets. Ze zijn niet vochtig geweest en staan in de kast waar het kurkdroog is. Andere schoenen in die kast hebben het niet.

De schoenen kunnen niet in de wasmachine. Er zit goretex in en ze zijn pas een paar maanden oud (en duur) dus ik gooi ze liever niet weg.

Maar je ruikt het de hele tijd als je ze aan hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit zijn mijn schoenen: http://www.salomon.com/nl/product/eskape-gtx.html?article=328108

8 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het weer. Waar ruikt dat naar??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozon, maar zo'n apparaat heb je vast niet. In een dichte plastic bak doen met een schaaltje en/of doek met azijn erin? (gokje, weet ook niet of de veilig is voor je schoenen)
Amadea
8 jaar geleden
Het weer geeft geen ozonlucht, maar is schimmel. Die krijg je bijvoorbeeld op een tent wanneer je die nat opvouwt en pas een tijd later weer opzet. Een muffige lucht geeft dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met ozon bedoel ik niet de geur, met ozon kan je de oorzaak van bijna alle geurtjes wegnemen. (en de geur zelf ook)
Met een ozongenerator.
Amadea
8 jaar geleden
Zoals het er staat lijkt het of je antwoord geeft op de vraag van MaartenVerrips hoe het weer ruikt...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zag het. :-)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@MaartenVerrips, natte was die te lang in een afgesloten wasmachine heeft gezeten. Of een plastic tas met zwemkleding die nat in de tas is gegaan en niet is uitgehangen. Het ruikt nog net niet naar schimmel.

Antwoorden (3)

Probeer ze buiten te laten in de open lucht voor een dag. Dit helpt meestal wel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ het liefst in de zon
Ik zou het proberen met Ambi Pur Textielspray Classic. Daarmee kun je luchtjes verwijderen uit alle soorten textiel die niet kunnen worden gewassen. Het is een ontgeurder die alle stankluchtjes laat verdwijnen, om plaats te maken voor een lichte en frisse geur.
Amadea
8 jaar geleden
Dit probleem komt me bekend voor en ik heb 2 methodes gevonden (met wat googlen en combineren) waarmee ik goede resultaten heb behaald.
De eerste is om een plantenspuit te vullen met een mengsel van 1 deel huishoudazijn en 5 delen water en dat op de schoen te spuiten. In jouw geval kun je iets in de schoen doen om de binnenkant te beschermen (bv. proppen krantenpapier). Daarna laten drogen in de buitenlucht.

Een tweede methode is om de schoenen met watten in te wrijven met pure alcohol (van de drogist). Voordeel van alcohol is dat het nog veel sneller verdampt, al is mijn indruk dat de eerste methode iets beter helpt. Wie weet kun je er iets mee.