Hoe krijg ik het beste die hondenlucht weg uit huis?

Er hangt altijd een hondenlucht bij mij in huis die vooral opgemerkt wordt door bezoek en ook door mij als ik bv een dagje weg geweest ben. Mijn honden en hun ligplaatsen zijn schoon en droog, er wordt regelmatig gestofzuigd, gedweild, gelucht etc.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
20.9K
Ivana
8 jaar geleden
HG spuitbus tegen geurtjes. Helpt echt en camoufleert niet alleen.
(Of kies de volgende keer een rashond met kort haar. Een van de weinige honden die je niet ruikt is de Vizsla. :)))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana, ik dacht ook aan HG alle nare geurtjes weg, werkt prima inderdaad.
http://nl.hg.eu/products/show/id/120/alle_nare_geurtjes_weg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het enige wat werkt is de honden weg doen ; ook al ruik jij het niet, een ander zal het onmiddellijk ruiken. Het is net zoiets als roken in je huis ; dat ruik je ook zelf niet, maar de visite wel, hoe goed je ook lucht en spuit.
Ivana
8 jaar geleden
Een Vizsla ruikt naar 'vers leer', alsof je net een nieuwe auto hebt gekocht. Heerlijk. Het verbaast de meeste mensen dat mijn huis absoluut niet naar hond ruikt. Dus Marleen, men hoeft niet alle honden af te schaffen hoor! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh, dat hoeft van mij helemaal niet hoor, Ivana ; mij maakt het niet uit als iemands huis naar hond, kat of rook ruikt, als het maar niet té erg is - categorie vervuiling . (En als er maar geen parfumwalm hangt, waar DAAR wordt ik echt ziek van en dan moet ik al snel het veld ruimen). Mijn opmerking ging over als je - bij de gemiddelde hond- wilt dat je totaal niets meer ruikt. (Een andere hond nemen is dan denk ik ook niet altijd en niet voor iedereen de oplossing. Bovendien schijnt het een hond te zijn die nogal veel beweging nodig heeft, en dat kan ook niet elke hondenbezitter opbrengen vrees ik. Het beest moet wel een goed plekje krijgen, niet alleen maar gekozen worden omdat hij niet stinkt. )
Ivana
8 jaar geleden
Inderdaad Marleen. Minimaal 2 uur het bos in en dan heeft ze nog energie over. (Ik niet meer!) Ik had er ook een smiley achter gezet.
Voel me namelijk verdrietig als mensen tegen me zeggen dat alle honden stinken, want dat is niet zo. Het bespuiten van honden met parfum is een marteling voor het dier en niet alleen voor jou hoor! Goed nog even een smiley toe :) :)

Het beste antwoord

Als je tapijt hebt in huis: strooi er waspoeder op en zuig dit op. Dit heeft een dubbele werking: aan de ene kant ruikt het kleed nu lekker en is het schoner, aan de andere kant blaast je stofzuiger frisser ruikende geur uit. Dit is vooral maskeren van de geur trouwens. Bakpoeder of soda strooien op het hondenkussen en dat opzuigen wil ook nog wel eens helpen.

Azijn staat bekend om het opnemen van geurtjes, zet een schaaltje azijn neer in huis (bijvoorbeeld op de koelkast of achter een kast, dan heb je het niet zo in het zicht). Ook wordt de tip gegeven om met een washandje dat vochtig is van wat appelazijn, over je hondenvacht heen te strijken (hondenpage.com). Wrijf dit niet over z'n huid, maar lichtjes over z'n vacht. Verder bestaat er ook hondenparfum of hondenlotion. dit kan je kopen bij trimsalons.

Een tip die wordt gegeven op hondenforum.nl is om na een wandeling in de regen de hond goed af te drogen en de hond in te spuiten met Zwitsal Goedemorgen haarlotion. Degene die deze tip geeft doet dit in een plantenspuit en lengt het aan met water. Ze doet het al 13 jaar en is erg tevreden.

Verder hangt geur sterk af van het ras van je hond, dus iets van hondengeur zal je wel houden helaas.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verdere algemene tips tegen geurtjes:
- Bakje gemalen koffie ergens neerzetten (koffie neemt geuren op)
- Of gebruik koffiepads
- Bakje gemalen koffie met spiritus neerzetten
- Een beetje water met koffie koken met de afzuigkap uit
- Een beetje wasverzachter koken met de afzuigkap uit
- Bakje met brandspiritus neerzetten
- Kruidnagels in een (gehalveerde of hele) sinaasappel prikken en ergens neerleggen/ophangen
- Een bakje met azijn (eventueel met kruidnagels erin) op de verwarming zetten (of op een andere warme plek)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
De meeste adviezen zijn perfect. Ik zou alleen de hond nooit met een geur inspuiten, dat is tegennatuurlijk en voor de hond zelf absoluut geen feest.
Het verbaast me dan ook dat zo'n soort advies op hondenpage.com wordt gegeven.
Toch krijg je van mij een plus voor de rest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana, ik zou het zelf ook niet zo snel doen, maar heb geen honden, dus ben op de informatie van de website af gegaan.
Bedankt voor je aanvulling en plusje.