In welk bakje moet wasmiddel?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb nu eindelijk een eigen wasmachine, maar nu ik er echt op let zit ik met mijn handen in het haar, in welk bakje moet het wasmiddel (I, II)?

Ik had het in beide bakjes gedaan maar 't is in beide bakjes weg gespoeld.

Toegevoegd na 45 minuten:
Bedankt voor alle goeie ideeën!!

Ik ga er zo een nieuwe was in doen en alles even uit proberen.

Voor een handleiding had ik al gezocht op internet maar ik kon alleen de handleiding voor de droger vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
92K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje uitleg over welke wasmachine het betreft zou iets makkelijker een duidelijk antwoord opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn nieuwe wasmachine spoelt ook inderdaad in beide bakjes bij een gewone hoofdwas., eerst een beetje bij de voorwas en daarna in het bakje hoofdwas. misschien is dit wel voor mensen die het in het verkeerde bakje gooien. Als je hem aanzet moet je maar eens wachten met het bakje dicht doen, dan zie je hoe en waar het spoelt dat weet je het direct ( na een tiental seconde kan dat dus veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om de whirlpool indiana 1200
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker heb ik thuis de was gedaan maar dat was een andere machine en automatische piloot

Het beste antwoord

Het beste is de handleiding van je wasmachine van internet te downloaden dan krijg je het juiste advies. Voor de rest is het alleen maar goochelen met verschillende types wasmachines.
Kun je de handleiding niet vinden dan kun je het beste het waspoeder in zo’n plastic bolletje (officieel een dispenser = verdeler) doen en dat op de was in de wastrommel leggen. In dat geval kun je alleen een hoofdwasprogramma draaien, maar wie gebruikt de voorwas nog? Waspoeder direct op de was mikken is een verkeerd advies. Je concentreert het poeder te veel op een plek, waardoor de verdeling minder goed verloopt en vlekken veroorzaakt. In een dispenser blijft het poeder iets langer zitten en door de trommelbeweging krijg je een betere verdeling van het opgeloste poeder.
Toch voeg ik nog een foto bij van het wasmiddelenlaatje van mijn wasmachine.
Links zie je een smal laatje welk met een zonnetje gemerkt is en daar kan de wasverzachter ingedaan worden. Dit wordt zelden gebruikt, maar voor wie van hele zachte badhanddoeken houdt…Wel dient in dit geval het juiste programma gekozen te worden.
Het middelste en tevens grootste laatje is bestemt voor het hoofdwasmiddel. Mocht je een vloeibaar wasmiddel willen gebruiken, dan dien je het meegeleverde groene schuifje in het bakje te plaatsen, anders loopt de vloeistof direct de machine in en dat is niet de bedoeling. Het rechtse laatje is voor het voorwasmiddel wat ook praktisch niet meer gebruikt wordt. Heb je met bloed of ontlasting bevuilde was, dan zou je kunnen overwegen voor te wassen met Biotex. Ook hier geldt dat het juiste programma gekozen wordt. Ik weet zeker dat je was stralend wit wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik altijd wasverzachter (ik ben lui, en dan hoef ik minder te strijken), maar bij mijn automaat hoeft dat niet met een apart programma. De gewone programma's (hoofdwas, fijnwas, wol-/handwas, miniwas) gaan allemaal goed om met wasverzachter. Voorwas is bij mij wel een aparte optie die aangezet kan worden bij een gewoon programma. Wat zijn die dingen allemaal anders!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Suzy,
Ja het leven is niet altijd eenvoudig, maar wel waard om geleefd te worden.
Gebruik jij ook een droger= De was uit een droger hoef je meestal ook niet te strijken!

Andere antwoorden (11)

In de rechter of linker, de middelste met het zonnetje is voor de wasverzachter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog beter is om gewoon je was er in te doen, en dan het wasmiddel op de kleren te gooien, dan worden die leidingen die vanuit het bakje komen ook niet zo smerig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het linker bakje is voor de voorwas, het rechter bakje voor de hoofdwas.
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
je was me net voor, + :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is bij mij dus net andersom. (min niet van mij hoor)
bij mij is het linkerbakje voor het wasmiddel voor de voorwas.
omdat ik nooit voorwas, doe ik het wasmiddel in het rechterbakje.
het kleine bakje met klepje is voor de wasverzachter (ik gebruik liever azijn).
Rieneke1
14 jaar geleden
Het bakje met een 1 is voor een voorwasmiddel, Met een 2 ( of 2 streepjes) voor het hoofdwas middel en de middelste of die met het zonnetje en meestal ook het bakje met het kleinste vakje voor de wasverzachter.
Je moet gewoon je wasmiddel gooien in het bakje waar het water als eerste stroomt als je hem net hebt aangezet
Zonder voorwas dat wel natuurlijk, want anders is je hoofdwasmiddel al weg, maar voorwassen is niet echt nodig of het moet heel vies zijn en dat werkt ook al niet met vloeibaar was middel want dat spoelt al weg voordat je programma dan bij de hoofdwas is aangekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn wasmachine (LG) doe ik links de poeder voor de hoofdwas, in het midden de wasverzachter en rechts de poeder voor de voorwas.
Blijkbaar werkt dat niet bij alle machines hetzelfde zie ik.
Kijk even in de gebruiksaanwijzing welke bij jou voor links en rechts is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas op, dit hangt van het merk van jouw wasmachine af.

Bij mij is het linkerbakje voor de wasverzachter, middenste voor het hoofdwasmiddel, maar dit is niet bij iedere machine zo.
14 jaar geleden
Omdat dat bij alle wasmachines anders werkt, algemeen advies:

Het grootste vak: hoofdwasmiddel. Daar gebruik je ook het meeste van.

Een kleiner vak met ongeveer dezelfde vorm als het grootste vak: voorwasmiddel, áls je dat al wilt gebruiken. Tip: als je geen voorwas gebruikt (is ook zélden nodig) spoelt de automaat bij de hoofdwas beide vakjes. Vandaar dat het bij jou bij beide vakjes weg was. Dat betekent dat het niet erg is om het verkeerde vakje te gebruiken, het werkt toch wel.

Het meestal kleinste vakje, vaak met een klepje, soms met een symbool van een zonnetje: wasverzachter. Het vakje is zo klein omdat je hier meestal maar een half tot één dopje van gebruikt (volgens de verpakking) terwijl je aan wasmiddel wel twee à drie volle doppen gebruikt (volgens de verpakking)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als eerder genoemde antwoorden niet voldoen, en je wilt zekerheid! En je hebt geen handleiding bij de wasmachiene, dan kun je via internet vast wel een handleiding opzoeken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet je wasmachine aan op Hoofdwas. Licht het klepje op, of schuif het laadje een stukje uit en je ziet door welk vakje het water stroomt, dan doe je gauw het wasmiddel bij het stromende water.

Als je eerst voorwas wilt doen, handel je hetzelfde.Je hebt echt genoeg tijd om zowel voorwasmiddel bij het doorstromende water, als hoofdwasmiddel te doen in het vakje waar nog geen water doorstoomt. Dan weet je voor goed welk vakje voor wat is.

Wasverzachter kan je ook nog vullen tijdens het wasproces.
Ivana
14 jaar geleden
Bij poeder: 1 bakje voorwas, tweede bakje hoofdwas, derde bakje wasverzachter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wasmiddelbakje I is voor de voorwas of stijfsel.
Wasmiddelbakje II voor de hoofdwas, waterontharder, inweekmiddel, bleekmiddel of vlekkenzout.
Wasmiddelbakje met een afbeelding van een zonnetje,
wasverzorgingsmiddel, bijv. wasverzachter of textielversteviger.