Hoe moet ik mijn donzen jas wassen?

Ik heb een supertoffe donzen jas liggen die toch te groot is . Is het mogelijk om hem te wassen en dan te laten krimpen? En dan moet ik toch een speciaal donswasmiddel gebruiken, en tennisballen? En moet hij daarna in de droger of gewoon aan de lucht laten drogen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een donsjas droog je niet in de droger, je jas moet je liggend drogen, kijk op het waslabel hoe je jouw jas het beste kunt wassen, dat moet met een donswasmiddel, dit is bij bijna alle supermarkten en drogisterijen te koop van HG. Een paar tennisballen of wasballen erbij schudden de jas mooi op, dat is dus een prima idee.
Krimpen zal je jas niet van het wassen, donsjassen moeten niet heet gewassen worden.
http://www.koopjesdrogisterij.nl/products/display/wasmiddel-wol-dons-fijn?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=vergelijksite&utm_term=8711577015879&gclid=CPn-9Pa11cMCFfHKtAodNj0AEg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou er niet aan beginnen. Als het dons ondanks de ballen toch gaat klitten zit hij niet lekker meer en het ziet er niet uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun je de jas niet in laten nemen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor alle tips , maar als ik hem was moet ik de tennisballen erbij doen in de wasmachine of in de droger? en kan die überhaupt wel in de droger? En op welk wasprogramma dan in wasmachine en droger?
Verder , dacht ik dat ie misschien wel wat zou krimpen , aangezien sommige katoenen shirts ook netjes een maat krimpen als je ze wat heter wast dan ''toegestaan''.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit problemen gehad met het wassen van mijn donsjas. Een donsjas was je volgens wasvoorschrift, op 30 graden op het wolwasprogramma. Met de ballen schud je de veren op tijdens het wassen en centrfugeren. Een donsjas mag niet in de droger, die moet je liggend laten drogen op kamertemperatuur. Doordat je de jas maar op 30 graden mag wassen krimpt deze niet, ook in de droogtrommel mag je jas niet, dus dat is ook geen mogelijkheid. Gekrompen kleding is meestal toch niet meer draagbaar, omdat door het krimpen het model weg is. Op maat laten maken is inderdaad het beste.

Antwoorden (1)

Je kunt de jas gewoon in de wasmachine wassen op het wolwasprogramma, max. 40 graden en kort centrifugeren. Gebruik een speciaal donswasmiddel (o.a. verkrijgbaar bij een outdoorspecialist). Met normale wasmiddelen breek je het natuurlijke vet van het dons af. De jas moet voldoende ruimte hebben, dus apart wassen. Doe er een of meer tennisballen bij (die kloppen de donsvulling steeds los).
fremar