Wie weet hoe je het raampje van een houtkachel zuiver kunt krijgen?

ik heb een gesloten houtkachel en er zit veel aanslag {roet} op. Hoe kun je dit eraf krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (8)

Deze roetaanslag kun je verwijderen door een droge prop papier met een lichte schuurmiddel zoals Jif. houtkachels schoonmakenDaarna zul je de kachel met Glassex een droge doek na moeten behandelen om de glazendeuren van de houtkachel weer mooi helder te krijgen. Een andere manier van schoonmaken de glazendeuren is het roet verwijderen door middel van een droge papieren prop en het glas daarna met spiritus te behandelen. Zorg er dan wel voor dat de kachel uit is en volledig is afgekoeld!

info op link

Mijn persoonlijke voorkeur gaar naar spiritus, gewoon om zeker te zijn dat ik het glas niet kras met Jif.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog meer manieren en trucjes op link 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het roet-kantelpunt zit op 159° C... Dus als je het heter stookt dan die temperatuur, dan wordt hij brandschoon...
Dus dan weet je hoe je dat kunt doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn moeder maakte vroeger de raampjes van de kachel schoon met een restje koude thee.
Rieneke1
14 jaar geleden
Met petroleum kan je het prima schoon krijgen. Laat het even inwerken en verwijder het met een zachte doek. Wel goed laten opdrogen, uitdampen alvorens je de kachel weer opstookt. Ga vooral niet extra opstoken om meer warmte te produceren opdat het zelfreinigende effect zijn werk gaat doen. Want een schoorsteenbrand is ook niet mis. Gebruik liever ook geen schuurmiddel. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gehoord dat je roet eraf krijgt met het as van de kachel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tip uit de oude doos: Zet hele sterke thee en laat die afkoelen tot íe helemaal koud is. Daarmee met een doek over de glaasjes wrijven en ze zijn weer schoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens een doekje met koude thee. Wel zorgen,dat het ruitje afgekoeld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed droog hout stookt en de kachel krijgt voldoende lucht heb je hier geen last van.
Mocht dit niet het geval zijn krijg je hem schoon met een prop oude krant die je iets vochtig makkt en hier de ruit mee schoon vrijft. Om het helemaal top te krijgen kun je het af maken met wat glassex en een doekje.