zou je al het water op kunnen slaan na het douchen en dan daarmee de wc kunnen doorspoelen ipv gewoon drinkwater

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dit is goed mogelijk en wordt al hier en daar toegepast.
Met name in de ontwikkelingslanden zie je dat dit reeds jaren heel gewoon is.
Wij echter in de "ontwikkelde westerste" wereld moeten hier zonodig het wiel opnieuw uitvinden en daar gelijk een hele hoop kwaliteitseisen etc aan hangen. Het gevolg is dat het niet van de grond komt en we contant liggen te soebatten wat wel en niet kan of verantwoord is.
Kortom; we leven hier veel te spastisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dan kunnen ze dat toch ook overal gaan doen hier zeuren ze teveel ipv doen helemaal mee eens

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan. Daar zijn ook al systemen voor.
Maar je hebt niet altijd voldoende 'grijs' water beschikbaar, dus je zult het ook aan moeten vullen met schoon leidingwater als je iets vaker het toilet bezoekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn hier wel systemen voor, die werken echter nog niet afdoende omdat je niet tegen het verbruik op kunt douchen. Verder zijn dergelijke systemen nog behoorlijk duur en dus dit weegt niet op tegen de kostenbesparing van het water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wel hoor, ik hou zo van douchen. Wil er best vaker onder ;-) Maarja of het dan nog helpt met dat Milieu.. kan je net zo goed schoon water gebruiken om door te spoelen :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus één trouwens
Ja hoor, daar bestaan al uitgebreide mogelijkheden voor. Kijk maar eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Grijs_water waar een hele toelichting gegeven wordt op het totale systeem van hergebruik van water.

Het probleem dat er nu nog ligt, zit in de kosten. Zolang het schone water nog zo goedkoop is, is dit 'grijze water' nog relatief te duur.
14 jaar geleden
Ja die zijn er wel maar als je het helemaal compleet wil hebben dan vang je tevens ook het regenwater op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dat (zie ook alle reacties hierboven), maar in douche water zit veel zeep en dan kan gaan koeken in je opslagvat en de leidingen verstoppen, dus dat vereist extra zorg en onderhoud. Hmm, misschien kan er zelfs legionella in ontstaan, dus je zult hier wel iets aan moeten doen... Regenwater opvangen en hergebruiken leidt ook weer tot allerlei algenvomingen en biologische subculturen die men ook liever niet in huis heeft.