Hoe komt het dat er tijdens het wassen zwarte of roze vlekken op mijn witte was komen?

Met regelmaat ontstaan er zwarte of roze vlekken op bepaalde witte doeken, slabben, t-shirts, enz. tijdens het wassen. Weet iemand hoe dat komt. Mijn machine is niet zo oud. Ik laat regelmatig de wasmachine leeg op 90 graden zonder was en wasmiddel draaien. Ik gebruik bij elk wasbeurt een blokje tegen kalkaanslag. Hoe kan ik voorkomen dat bij mijn volgende witte wasbeurt weer deze vlekken op de was komt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (2)

er zit dan waarschijnlijk een zwart of roze shirt in dat afgeeft . ik zou de witte was appart wassen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan van die doekjes bij je was doen omdat de kleuren niet zouden afgeven meer uitleg hier:
http://www.viva.nl/thuis/het-panel-test-colour-catcher-doekjes.
Als het niet komt door de kleuren die afgeven zou ik de machine eens laten draaien zonder was met een flinke scheut javel in.
Succes
De meeste mensen gebruiken een te kort wasprogramma. Dan wil het weleens gebeuren dat pluizen/vezels van ( zelfs al eerder gewassen spullen in een trommel met anders gekleurd goed) andere kledingstukken in de gaatjes van de trommel achter blijven. De kortere programma's zijn wel goedkoper maar er wordt minder vaak tussendoor gespoeld doordat het waterbesparende programma's zijn.
Een verdere oorzaak kan zijn dat er bodylotions of crème's achterblijven op de stoffen. Die blijven vaak hardnekkig zitten in de kledingvezels. Ook aan het eind van het wasprogramma is de stof dan nog niet goed ontdaan van de vette substantie.
Je kunt proberen de was iets warmer te wassen, een voorwasprogramma te gebruiken, of in het geval van wit katoen (beddengoed, zakdoeken e.d.) eens voor te weken met gewoon wasmiddel of soda opgelost in warm water.

Toegevoegd na 2 dagen:
Wanneer er aan het eind van de wasgang gecentrifugeerd wordt, drukt de machine de stof in de gaatjes. De achtergebleven pluizen e.d. van een eerdere wasgang wordt zo tegen de stof geduwd. Daardoor krijg je een gaatjes patroon met pluisjes. De gaatjes van de trommel zijn dus niet goed schoon. Door waterbesparing kan het zijn dat de gaatjes niet voldoende schoongespoeld zijn. Probeer eens een wasmachinereiniger.