hoe bestrijd je zilvervisjes in het wc hok?

wij hebben nergens last van zilvervisjes, maar wel in het wc kamertje. De wc houden we dagelijk hygienisch schoon met bleek en wekelijks worden de muren in het sop gezet. We vinden deze beestjes vreselijk!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/allerbeste-oplossing-zilvervisjes-huis.41107

Het beste antwoord

Zilvervisjes kun je met huismiddeltjes bestrijden, zoals
- een halve aardappel in een open plastic zak.
- mottenpapier; leg dat op de plek waar ze veel zijn. Degene die er zijn gaan dood en er komen vaak geen nieuwe bij.
- honing; zilvervisjes blijven plakken op een lijntje honing. Een plastic zakje of bakpapier nemen. Lijntje honing er op smeren en neerleggen op een plek waar ze rondlopen. Het kan ook met een plakstrip zoals voor vliegen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zilvervisjes zitten altijd op vochtige, warme en donkere plaatsen. Dat hebben ze nodig om te overleven en zich voort te planten. Bij een luchtvochtigheid van 50 procent of minder overleven de zilvervisjes niet meer, dus zorg ervoor dat je woning minder vochtig is.
De hoge vochtigheid kun je tegengaan door zowel de bron van het vocht (bijvoorbeeld een lekkende kraan of afvoer) aan te pakken, als door de ventilatie te verbeteren. Dat kan door ventilatiegaten of –roosters te plaatsen. Zorg altijd voor voldoende luchtcirculatie om condensvocht tegen te gaan.
Het kan ook helpen om koudwaterleidingen te isoleren.

Behalve de bovengenoemde milieuvriendelijke manieren om zilvervisjes te bestrijden, zijn er ook een hoop bestrijdingsmiddelen te koop. Deze middelen hebben synthetische pyrethroïden als werkzame stof. Pyrethroïden zijn matig afbreekbaar en spoelen in de bodem niet uit. De stoffen zijn weinig giftig voor zoogdieren.
Ook zijn er spuitbussen op basis van permethrin en tetramethrin. Ze worden verkocht als middelen tegen kruipende insecten en vliegen. Middelen specifiek tegen de verschillende soorten visjes zijn er niet.

Een milieuvriendelijker alternatief is een middel op basis van pyrethrum of kaliumzouten van vetzuren. Deze worden vaak aangeboden als middel tegen kruipend ongedierte.

Maar als je niets verandert aan de warme, vochtige en donkere omgeving waar de zilvervisjes zitten, dan komen de visjes na verloop van tijd zeker weer terug.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, heeft niets met hygië te maken maar met vochtigheid.
Pieter2011
12 jaar geleden
Nee, het heeft absoluut niet met hygiëne te maken. Ik heb er bij mijn toilet ook weleens last van gehad. Extra poetsen helpt niet. Je kunt er alleen blijvend vanaf komen door hun "favoriete leefklimaat" (vochtig en warm) te veranderen.

Andere antwoorden (3)

De laatste jaren zaten er heel veel zilvervisjes dichtbij de wc. Van alles geprobeerd, maar ze bleven maar terugkomen. Beste tip, koop lokdoosjes (tegen zilvervisjes), ze zijn ook te koop als je zoekt op internet. Sinds ik lokdoosjes heb geen zilvervisjes meer gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zilvervisjes houden van een vochtige atmosfeer, en ze kruipen overal achter. Ze eten suikers, stijfsel en zetmeel. Een paar handige tips: alle voegen tussen tegels e.d. goed dichtmaken, hou het hok goed geventileerd zodat het vocht weg kan komen.

En ten slotte, halveer een aardappel, hol het een beetje uit, doe het in een open plastic zakje en leg het bij een plek waar veel zilvervisjes zitten. Omdat ze zo gek zijn op zetmeel, gaan ze op de aardappel zitten. Volgende ochtend doe je het plastic zakje dicht en doe je het in de afvalbak. Herhaal dit zo lang je zilvervisjes op de aardappel vindt.

Meer tips in de bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zilvervisjes houden van vocht. Hoge luchtvochtigheid kunt u bestrijden door allereerst de bron van het vocht, eventuele lekkages, aan te pakken. Kijk aansluitingen van wastafels en kranen goed na op lekkages en repareer bij eventuele gebreken. Isoleer eventueel waterbuizen.
Condensvorming kan ook een oorzaak van vocht zijn. Verbeter de ventilatie van een ruimte door ventilatiegaten of –roosters te plaatsen. Zorg altijd voor voldoende luchtcirculatie om condensvocht tegen te gaan.

Met een hygrometer kunt u de luchtvochtigheid in huis meten. De Zilvervisjes zullen uitdrogen zodra het vochtniveau onder 50% komt.

Zilvervisjes kunnen niet tegen peper. Ze zullen zich eraan tegoed doen, maar dit niet overleven. Er zijn verder ook verschillende milieuvriendelijke oplossingen te koop om de Zilvervisjes te vangen. Zo is er het ‘Zilvervisje No Way Out Lokdoosje’ en zijn er ‘Zilvervisjes plintvallen’ te koop.