Onze vaatwasser blijft stinken. We hebben al een reinigingsset er in gedaan maar nog steeds blijven de borden en glazen stinken; Oplossing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (8)

Je moet de filters ook goed schoon maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je zeker weet dat het filter schoon is, kan je soda proberen om de luchtjes uit de machine te halen. Meestal helpt het om wat soda in de vaatwasser te doen en op de hooste temperatuur zonder vaat te draaien. In bijgaand forum van Klusidee worden verschillende varianten van deze methode beschreven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Waarschijnlijk heb je ergens onderin de vaatwasser een zeef zitten die je los kunt maken. Haal deze eruit en spoel deze goed af in de gootsteen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zo'n zeef ziet er uit als in onderstaande afbeelding. Per merk verschilt het. Soms moet je een platsic handel draaien en de zeef eruit trekken. Als hier voedselresten in zitten heb je de bron te pakken.

Als je met de filters klaar bent, controleer dan tevens of er nog voldoende glansspoelmiddel in de machine zit (reservoir) en regeneratiezout (dit is een vat met meestal een gekleurd groen dopje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De filter goed schoonmaken, daarna een schepje soda erin en laten draaien, en dan een nacht helemaal leeg open laten staan zodat ie eens goed droogt van binnen. De volgende dag nog even met een sopje groene zeep erdoor heen en klaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik strooi regelmatig soda in mijn afwasmachine en laat hem draaien, soda ontvet alles meteen goed, ook de afvoer.
Soms 'smelt' ik de soda in kokend water, giet dat in de afwasmachine doe hem dicht en laat het even stomen, dan laten draaien op het heetste programma.

Dit kan je trouwens ook doen met je wasmachine.

Dit was een tip van mijn witgoed reparateur ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haal de sproeiarmen er eens uit en maak die goed schoon.Vaak gaat daar tijdens het wassen veel troep inzitten die er uit zichzelf niet meer uitgaat.
Dus even met een tandenstoker die gaatjes leegpeuteren en goed doorspoelen met warm water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de video bij mijn antwoord kan je ook zien hoe dat moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar niet benoemd in je reactie en niet iedereen kijkt het filmpje :) +1 werk want niet iedereen denkt hieraan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was bij ons het probleem na ook veelvuldig alles schoonmaken en reinigen maar die armen daar dachten we niet aan totdat in mijn kop in de machine stak en op de geur afging en ja hoor een muklucht uit die sproeiarmen waar je van over je nek ginG.
Nu maken we ze eens in de maand schoon en het stinkt nooit meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje: Ik vind het ook een goed antwoord en de sproeiarmen moet je ook nakijken. Ik geef alleen de tip om dan ook in het filmpje te kijken ;o)
handleiding erbij en kijken hoe de boel uit elkaar moet.

vaker periodiek cleanen lijkt me niet verkeerd.
je kan hem aanzetten met een scheut azijn of soda erin.

zelf spoel ik altijd alles goed af voor het de vaatwasser ingaat. in de filter zit dus nooit iets, en het stinkt ook niet.

aanzetten met azijn of met soda kan ook wonderen doen. verder zijn er verfrissers te kopen die je in de vaatwasser op kan hangen tegen luchtjes die je liever niet wil hebben in je schone vaat.

wil het niet helpen kan je kijken of de afvoer niet slecht loopt (water blijft staan waarvan een beetje terug kan lopen door het vacuüm dat kan ontstaan tijdens het afpompen)

de stank moet ergens vandaan komen dus je zou ook nog soda in de afvoer kunnen gooien en hier heet water op laten lopen (wel een tijdje laten staan)

ligt het niet aan de verstopping door vet of kalk kan je ook bleekwater proberen. deze dood bacteriën die ook luchtjes kunnen veroorzaken.

veel frisse bordjes en glazen gewenst!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En, zet geen afwas in de machine dat resten van rauwe eieren bevat, spoel dit eerst heel grondig af. Helpt echt om vieze 'natte honden' geur te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb jaren geleden daar ook last van gehad en het bleek te liggen aan een slechte afvoer van het water.
Een deel van het vuile water stroomde terug in de machine omdat de gootsteen het niet snel genoeg kon afvoeren..
Gootsteenontstopper was de oplossing...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vaat niet in de machine laten staan. Na het aflopen van het programma meteen openzetten en uitwasemen.
Mijn vaatwasser heeft een timer en die laat ik inschakelen een uur voordat ik 's ochtends wakker wordt. Als ik beneden kom, zet ik hem open en blijft alles fris.