Hoe kun je op een 'muisvriendelijke manier' een muis vangen? Weet iemand de mogelijkheden?

Wij hebben een muis in de keuken en willen hier graag vanaf. Een muizenval vind ik vreselijk. We hebben een apparaatje gekocht dat een hoog geluid afgeeft en ongedierte zou verjagen maar na twee weken dat ding gebruikt te hebben is meneer muis nog steeds aanwezig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Met 'muisvriendelijk' neem ik aan dat je de muis weg wilt hebben zonder hem van kant te maken.

Probeer hem te vangen in een vanghokje (zo'n hokje met een lokkertje erin dat dichtklapt wanneer de muis nietsvermoedend naar binnen stapt. (te koop bij de betere dierenspeciaalzaak).
Daarna breng je de muis ergens ver het bos in. Vooral in deze tijd van het jaar zal de muis het wel gaan redden daar.

Zie ook deze informatie van onderstaande bron waar je het zaakje ook via internet kunt bestellen:

Muizen levend vangen.
Diervriendelijke muizenval
Vangt muizen zonder ze letsel toe te brengen.

De muizen hoeven niet te worden aangeraakt, door het gewicht van de muis kantelt de val, zodat de muis er niet meer uit kan.

U hoeft de val alleen nog maar te openen en de muis los te latenin het bos of waar u dat wenst.

Portie met lokstof inbegrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ge-wel-dig, dit is echt mijn ding +1

Andere antwoorden (10)

Het is een contradictio in terminis... een tegenspraak in zich... Muisvriendelijk een muis vangen, dat kan nooit niet...

Het meest muisvriendelijk is de muis voeren tot hij er dood bij neervalt, zou ik zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten leuk voor hem maken. Voederbakje, warm slaapplekje etc..

Toegevoegd na 3 minuten:
Even zonder gekheid, ik zou doch voor je eigen gezondheid korte metten mee maken. Muizen horen niet in de keuken thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een muizenval waar je ze levend in vangt. Kun je ze later weer buiten vrij laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niet "een muis" in je keuken. Je hebt last van muizen! Of je er een (diervriendelijk) vangt of niet maakt niets uit. Waar er een is zijn er in no-time velen. Dus is er maar een oplossing en dat is de opening(en) zoeken waardoor ze naar binnen komen en die goed afdichten zodanig dat ze er zich absoluut niet meer doorheen kunnen knagen. Als dat gelukt is kan je die ene muis die eventueel nog is binnengesloten eenvoudig wegjagen door een open deur of raam als je hem eenmaal hebt gelocaliseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor Tijgetje
Nauwelijks.
Ik heb vruchteloos alle muisvriendelijke manieren toegepast. Niets hielp. Zet maar eens een nachtje een webcam neer.
Je zult zien dat het er meer dan 1 is en dat ze manieren hebben ontwikkeld om de pindakaas uit de vallen te vreten zonder dat ze dichtklappen.
Ik ben ze kwijt, maar dat antwoord levert alleen maar minduimen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaag hem onder de kast en zaag de poten er vanaf....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neem een vegetarische kat, die vreet de muis niet op, maar de muis zal het noodlot niet tarten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zet een emmertje in je keuken met iets lekkers er in (stukje brood met dik pindakaas)
zet een plankje schuin tegen het emmertje op.
met een beetje mazzel vind je de muis de volgende ochtend in het emmertje.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja hoor, er zijn muisvriendlijke muizenvallen.

Ik neem aan dat je de muis wilt laten leven maar wel vangen dus een ouderwetse muizenval.

Kijk bij het plaatje, als de muis er eenmaal in zit, klapt het klepje dicht en kan de muis niet meer wegkomen. Dan neem je de val mee naar het bos of een groenstrook (ver van je huis) en laat je meneer muis vrij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er één gekocht (een diervriendelijke muizenval) die heet iets van victor (zie link). Werkte best goed (2 gevangen, 1 nachtje). Daarna ergens buiten eruit gezet, wel natuurlijk in een park of bos doen.