Wanneer ik afwas, slaat het sopje wel is dood voordat ik klaar ben. Kan ik nou nog afwassen met dat water als er geen belletjes meer zijn?

Ik had een discussie met mijn vriendin over het zeepsopje, zei denkt dat als deze dood slaat, dus geen zichtbaar schuim meer, deze niet meer te gebruiken is. Vervolgens zeg ik weer dat dat onzin is aangezien er gewoon zeep in het water zit. Is hier iemand die daar een duidelijk uitleg over kan geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
nounka
9 jaar geleden
Dit ga ik ook volgen.
Maar van een 'dood' sopje hoorde ik nog nooit.
Sommige afwasmiddeltjes schuimen zelfs bijna niet,... zelfs al doe je er genoeg in. Anderen schuimen dan enorm.
Je gebruikt toch genoeg product om mee te vertrekken he? Ik zou mezelf in jouw kamp zetten.

Het beste antwoord

Voor het verwijderen van etensresten van allerlei soort heb je een goed detergentenmengsel nodig. Afwasmiddel.
Een middel dat de oppervlaktespanning van het afwaswater vermindert waardoor er sterke schuimvorming optreedt.
Die schuimvorming is een neveneffect. De belangrijkste werking van die lagere oppervlaktespanning is het losmaken van de etensresten van het vaatwerk. En het detergent lost de vetten, de eiwitten en de koolhydraten ofwel op, ofwel maakt het er een emulsie van.
Een emulsie, dat zijn zeer fijne druppeltjes vet b.v. die rondzweven in het water waardoor ze met het afwaswater verdwijnen. Als het schuim verdwenen is , is de oppervlaktespanning van het water verdwenen , en kan het water geen emulsie meer maken , en zal het vuil niet makkelijk meer binden en dus slecht schoonmaken. De zeep is dus "uitgewerkt".