Moeten zonnepanelen regelmatig worden gereinigd ?

Ik heb nu een jaar zonnepanelen op mijn (platte) dak en ze zien er nog redelijk schoon uit. Maar t.z.t. zal door luchtverontreiniging enz. er een aanslag op komen en dat is natuurlijk niet goed voor de werking. Hoe vaak moet je ze schoonmaken ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat is eigenlijk zeer belangrijk. Een kleine vervuiling op een paneel levert minder rendement op het gehele paneel en als ze in serie zijn geschakeld voor de rest van de panelen ook. Het ligt eraan hoe de panelen zijn geschakeld, hoe groot het negatieve effect is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Gewoon stof en dergelijke regent er meestal wel af en dan is 1x per jaar reinigen voldoende. Vogelpoep ed moet eigenlijk wel meteen verwijderd worden. Zie ook bijgaande weblinks met documentatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Net als
Normale ramen, kan je er na verloop van tijd niet meer door kijken. Dus eigenlijk komt er minder licht door. Het is geen groot verschil, maar als ze schoon zijn levert het wel een beter rendement. Vooral vogelpoep moet je echt wel verwijderen.