Hoe verwijder ik zand (en klei) uit de ritssluiting van mijn laarzen?

Na een modderig festival zijn de ritsen van mijn laarzen totaal bedekt met een opgedroogde korst zand en klei.

Ik heb al met water & een borstel het ergste verwijderd, maar aangezien ik bang ben dat mijn leren (doc Martens) laarzen niet zo nat mogen worden van binnen, heb ik niet alles weg gekregen.

De ritsen zijn totaal onbeweeglijk geworden door het zand wat er tussen klemt! Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

laat de laarzen drogen, ga dan voorzichtig met een klein tandenragertje tussen de tandjes van je rits de modder en het zand verwijderen, tenslotte de rits met een nagelborsteltje schoonvegen en indien nodig met een vochtig doekje afnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als het droog is gebruik een tandenborstel (niet je eigen tandenborstel hoor zuk 6 )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je niet iemand met een compressor? ik denk dat het de mooist manier is om het zand dan met een blaaspistool tussen de rits uit te blazen. je laarzen blijven dan in ieder geval droog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wachten tot alles droog is en dan met een hardere borstel alles verwijderen.
Om de rits weer soepel te laten lopen even met een doekje met wat boter er langs gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boter is niet zo'n goed idee, wordt ranzig op den duur.
voor een kunststof rits, doekje met siliconenspray
en voor een stalen rits, doekje met naaimachine olie.
ik zou als je laarzen droog zijn de stofzuiger proberen succes!