Op welke temperatuur functioneert afwasmiddel het best?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afwasmiddel is niet heel veel meer dan zeep. De molekulen hebben een hydrofiele en een hydrofobe kant waardoor ze ervoor zorgen dat vetten en oliën beter "binden" aan water. Normaal zouden die niet mengen, maar met afwasmiddel kunnen minescule bolletjes vet/olie met een laagje zeep erom in water blijven zweven in suspensie. Dat is eigenlijk al wat gebeurt. Afwasmiddel werkt dus niet op grond van chemische reacties die optimaal werken bij een bepaalde temperatuur (zoals enzymen in een textielwasmiddel).
Tegelijk is het wel zo dat alle processen bij hoge temperatuur sneller neigen te lopen omdat de molekulen sneller bewegen. En daarnaast zullen vetten minder vast zijn en daardoor makkelijker loskomen. Je bent afhankelijk van water, dus heter dan kokend heet kan niet, maar in principe zou kokend heet het beste moeten werken is mijn redenering.
Nu is dat niet zo comfortabel, dus je zal wat minder heet willen. Het afwasmiddel werkt dan nog steeds okee, maar je zult vermoedelijk wat harder moeten borstelen om vetresten allemaal weg te krijgen.
Reddie
10 jaar geleden
@landsgevaer , zet je reactie als antwoord, en je krijgt een plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was slechts mijn "informed guess", niet zozeer "vaste kennis". Ik hoop eigenlijk op een correctie of nadere uitwerking door een afwasmiddelexpert. (Evengoed bedankt, Reddie; je reactie waardeer ik meer dan een plus. Plus, ik heb paarse bolletjes genoeg al. ;-)

Antwoorden (1)

rond de 40-50 graden, wanneer vetten etc. oplossen en eventueel aanwezige enzymen niet vernietigd worden.
Ik heb het over hand-afwasmiddelen.