Plastic verbrand in oven, hoe te verwijderen?

Hallo, toen ik mijn pizza wilden bakken in de oven kwam ik er te laat achter dat er tijdens het voorverwarmen nog een plastic deksel van een magnetron maaltijd in lag.

Deze is dus gesmolten, het overgrote deel was gesmolten en heb ik eruit kunnen halen.

Er blijft echter nog een deel plakken aan de boden. De plastic deksel betreft waarschijnlijk een thermoplast, ik heb ooit geleerd dat deze plastic verbrand bij temperaturen boven de 90 graden. Ik dacht zelf om de oven te verhitten tot 250 graden om vervolgens het verbrande plastic eruit te halen. Is dit raadzaam en zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

In de bijlage 2 foto's een van de oven en de deksel (eentje die niet in de over is geweest)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.9K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik raad je zowieso aan om de bodem van je oven voortaan te bekleden met een goeie laag aluminiumfolie. Dat is een stuk makkelijker schoonmaken. Dat plastic weet ik eigenlijk niet. Ik heb 1 keer de oven aangezet terwijl er een pak euroshopper pistolets in lag. (Ik had ze daar notabene zelf in gelegd) Maar daarvan smolt de verpakking niet. De broodjes waren keurig afgebakken in het plastic. Kon ze zo opeten. Het plastic was wat vervormd maar meer niet. Ik zou denken oven heet laten worden en het plastic eruit krabben met een houten lepel of spatel.
Rieneke1
10 jaar geleden
Zou wel alles wagenwijd openzetten ivm kwalijke dampen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Probeer het eens met zuiveringszout op een vochtige doek.

Antwoorden (2)

Het klopt dat veel plastics thermoplasten zijn en bij een bepaalde temperatuur smelten. Pas bij hogere temperatuur zal het gesmolten materiaal gaan ontleden(verkolen). Aan de foto te zien, is dat het geval. Dit lost niet meer op, maar moet je met langdurig schuren met een fijn schuurmiddel verwijderen. Kijk wel even in de gebruiksaanwijzing van de oven of dit inderdaad toegestaan is. Mijn ervaring: alle vuil van etenswaren dat in een combi-oven achterblijft, wordt uiteindelijk koolstof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bevriezen , en als het bevroren is het eruit bikken!