moet ik mijn nieuwe dekbed eerst een nachtje in koud water met azijn laten weken?

ik zie namelijk veel tegenstrijdigheden op internet.
Ik dacht zelf dat het geod was om een nachtje te laten weken, maar op sites van beddenfabrikanten en deskundigen zeggen ze dat dat absoluut niet mag.... nou weet ik het ook niet meer! iemand die het zeker weet?

Toegevoegd na 7 minuten:
oeps, ik bedoel dekbedhoes. donkerblauw rood en wit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je je dekbed of de hoes?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dekbedhoes. ik heb het bij mijn vraag aangepast...

Antwoorden (4)

Nee hoor dit is echt niet nodig,gewoon in de wasautomaat wassen op 30 graden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wel met een doekje tegen het uitlopen van de kleuren de eerste paar maal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is ook niet nodig als je het op 30 graden wast.
Ik was mijn dekbedden altijd op 60 graden zodat bacteriën worden verwijderd.
Scheutje azijn is om de kleur te behouden. Als u echt 100 procent katoen heeft kan dit geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat moet niet.
Vroeger werd de verf minder goed gefixeerd en werd er een versteviging toegepast die de stof sterker en dikker maakte (in de sterkerij). Die vorm van stijfsel kwam de eerste wasbeurt mee en hierin zaten vaak actieve resten van de verf. Daarom werd azijn of citroensap in de wasmachine gedaan om de kleuren te fixeren.

Maar met de moderne stoffen, verftechnieken en kleurtechnieken wordt de verf tegenwoordig al goed gefixeerd. Extra fixatie met azijn is dan (meestal) niet nodig. Maar het kan wel helpen.
Al zou ik het dan gewoon in de wasmachine wassen met een scheut azijn in het wasverzachterbakje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een dekbedhoes (katoen) vóór het eerste wassen 15 uur in koud water zet, krimpt hij niet. Noch in de lengte, noch in de breedte. Dat is de enige reden om de dekbedhoes in water te zetten.
Donkere kleuren moeten toch even voor de eerste keer apart worden gewassen, ofschoon beddengoed meestal op hoge temperaturen moet kunnen worden gewassen en de verf vaak bij zulke artikelen niet mag afgeven.
Ivana