hoe krijg je bruine randjes rondom gaspitten schoon?

net verhuisd. kookplaat is nog prima maar rondom de gaspitten zit van die bruine aanslag. schuurspons is geen optie; roestvrijstaal.
wie weet wat helpt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.3K

Het beste antwoord

Een raar middel is tomatenpuree. Smeer het er royaal op, laat een nachtje weken en weg is de aanslag. Door het zuur in de puree weekt vuil los.

Toegevoegd na 19 uur:
Ketchup werkt ook, heb ik net uitgeprobeerd. Uurtje wachten is al genoeg. Er is overigens ook een polish te koop voor roestvast staal, huishoudelijke winkels en de drogist verkopen dat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat kan lukken is eens goed bespuiten met Cillit Bang Kalk,een tweetal minuten laten inwerken en dan met staalwol grondig schuren.Je kan ook een ander maar dan een goede ontkalker gebruiken(weet niet wat er zoal in Nederland bestaat).
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
staalwol lijkt me idd niet zo een goed idee
fremar
10 jaar geleden
Heeft bij mij nog nooit een probleem gegeven,gebruik de gewone staalwol die in de meeste warenhuizen te koop is.Bij mij is het een witte roestvrije plaat,staalwol heeft hier op nog nooit een krasje gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
deze plaat is aluminiumkleurig en op een randje geprobeerd (aan de achterkant) maar krast
Ik zweer in dat soort gevallen bij mijn stoomreiniger. Ik zet de hogedrukspuit erop, even flink stomen, en klaar! Je kunt het vet dan zo opnemen met een doekje. Gaat echt prima!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon ouderwets een staalwol spons gebruiken, Brillo met zeep kun je daarna gebruiken.
Je kan ook watervast schuurpapier gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een hele goede en gemakkelijke tip om de pitten en roosters schoon te maken. Ook de roosters van de Bbq.
Alles in een vuilniszak buiten op de grond leggen. Een klein kommetje met ammoniak erin zetten. Zak goed dichtplakken of met een touwtje goed afsluiten, een nachtje buiten leggen. En de dag erna kun je er alles zo makkelijk eraf poetsen met een doekje of afwasborstel. Klaar. Geen toestanden meer.

Oven of magnetron schoonmaken. Even aan zetten dan Uitzetten.
Kommetje met ammoniak een nachtje erin zetten, deur goed sluiten.
De dag erna met een doekje uitvegen. Ditzelfde geldt voor de magnetron.

Pas Op!!!! Niet Laten Branden Of Aanzetten Intussen!!!!!